درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎن

ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎن

1396/07/1
11:42
امیرحسین ستوده بیدختی
از ﺻﻔﺎت ﺑﺮﺟﺴــﺘﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎى ﺑﺴــﯿﺎر ﻣﻮﻓﻖ، آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺑﺴﯿﺎر ﺗﻮاﻧﺎ و ﭘﯿﺸــﺮﻓﺘﻪ دارﻧــﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ را ﺑﻪ اﺧﺘﺼــﺎر ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزش ﻫﺎ، ﺑﺎورﻫــﺎ و داﻧﺶ ﻫﺎى ﻣﺸــﺘﺮك و ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷــﺪه ﯾﮏ ﮔــﺮوه ﺑﺪاﻧﯿﻢ و ﮐﺎر را ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى اﻗﺘﺼﺎدى ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ارزش اﻓﺰوده در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر ﻋﺒﺎرت اﺳــﺖ از: ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ارزش ﻫﺎ، ﺑﺎورﻫﺎ و داﻧﺶ ﻫﺎى ﻣﺸــﺘﺮك و ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷــﺪه ﯾــﮏ ﮔﺮوه ﮐﺎرى در اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫــﺎى ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﯾﺎ اﯾﺠﺎد ارزش اﻓﺰوده".
ﺗﻼش ﺑﺮاى ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺑﯿﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر، ﻧﺸــﺎﻧﻪ آن اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣــﻞ اﻓﺮاد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻰ ﮐﻪ در ﯾﮏ ﻧﻈــﺎم ﺟﻤﻌﻰ اﯾﻔﺎى ﻧﻘﺶ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ، ﭘﺪﯾﺪ ﻣــﻰ آﯾﺪ و ﻻزﻣﻪ ﺷــﮑﻞ ﮔﯿﺮى و ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮى آن، ﻫﻤﮑﺎرى ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ اﺳــﺖ. ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎ ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎى ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، راﺑﻄﻪ اى ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ دارد. ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺳﺎزﻣﺎن، ﺣﺮﮐﺖ و روﻧﺪ ﺳﺎزﻣﺎن را ﻣﻌﯿﻦ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ، ﺷﻮق ﺑﻪ اﻗﺪام را ﺑﺮﻣﻰ اﻧﮕﯿﺰد و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺒﺐ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﻦ ﺷﻮق اﻓﺮاد ﺑﻪ ﮐﻮﺷﺶ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﺮاى ﺧﻠﻖ ﺟﺎﯾﮕﺎه آﯾﻨﺪه ﻣﻰ ﺷﻮد.
در ﺟﻬﺎﻧﻰ ﮐﻪ رﻗﺎﺑﺖ ﻫﺎ ﻫﺮ ﻟﺤﻈﻪ در ﺣﺎل اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ، ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ درﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳــﺎزﻣﺎن ﺑﯿــﺶ از ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧــﺪ در ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﻰ ﯾﺎ ﻧﺎﮐﺎﻣﻰ آﻧﻬﺎ دﺧﯿﻞ ﺑﺎﺷــﺪ. ﺗﺤﻮل ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ در ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳــﻠﻮب ﻣﺪﯾﺮﯾــﺖ ﺳــﻨﺘﻰ ﺑﺎر آﻣﺪه اﻧﺪ، ﻣﺴــﺘﻠﺰم ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻟﮕﻮى ﻓﮑــﺮى و ﺟﻬﺎن ﺑﯿﻨﻰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳــﺖ. ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺿﻌﻒ و ﻧﻘﺼﻰ در ﻫﺮ ﺟﺎى ﺳــﺎزﻣﺎن ﭘﯿﺪا ﺷــﻮد، ﺑﻪ ﭘﺎى ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﻮﺷــﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد. ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ در اﻣﻮر ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﺎى ﭼﺸﻤﮕﯿﺮى دﺳﺖ ﻣﻰ ﯾﺎﺑﻨﺪ، ﭘﺎﯾﺒﻨﺪ ﺑﺎورﻫﺎى زﯾﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ:

اﺳﺎس ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪار، اﺻﻞ اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﺖ اﻧﺴﺎﻧﻰ اﺳﺖ.
وﺟﻮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺳــﺎزﻣﺎﻧﻰ و ﻣﻨﺎﺳــﺒﺎت در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺎم ﻧﯿﻞ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻰ ﺷﻮد.
ﻫﻤﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات و دﮔﺮﮔﻮﻧﻰ ﻫﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ اﻓﺮاد اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﺷﻮد. ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﮐﺎﻻى ﻣﺼﺮﻓﻰ و ﯾﺎ ﻣﺤﺪود ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻨﺒﻌﻰ ﺑﺮاى ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ اﺻﻮل ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ارزش دارﻧﺪ.
 ﺑﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎﯾــﻰ ﭼﻮن آﻣﻮزش، ﻣﺸــﺎرﮐﺖ در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮى و ﻋﻤﻠﮑﺮد، اﻣﻨﯿﺖ ﺷﻐﻠﻰ و ... ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ رﻓﺎه ﮐﺎرﮐﻨﺎن و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﻰ 
آﻧﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد.
 ﺑﺮاى ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ رﻓﺎه ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ )ﮐﺎرﮐﻨﺎن( و ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﺮون ﺳــﺎزﻣﺎﻧﻰ )ارﺑﺎب رﺟﻮع ﯾﺎ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨــﺪه ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺖ( ﺑﻪ ﻃﻮر 
ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد.
 ﮐﺎر ﺗﯿﻤﻰ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ اﺑﺰار راﻫﺒﺮدى ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺎزﻣﺎن، ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﺛﻤﺮﺑﺨﺸــﻰ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى درون ﮔﺮوﻫﻰ و ﺑﯿﻦ ﮔﺮوﻫﻰ ﻣﻰ 
ﺷﻮد ﺗﺎ ﮐﺎر درﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه درﺳﺖ" اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.
 ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﯾﻌﻨﻰ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻫﺪاف ﻣﺸــﺘﺮك ﺑﯿﻦ ﻣﺸﺘﺮى و ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﻣﻰ ﭘﺮدازد
 اﻋﺘﻘــﺎد ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴــﺘﻤﺮ ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﺧﻄﺎ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮﺳــﺎزى، در ﻫﻤﻪ ارﮐﺎن و اﺟﺰاى ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪه در ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎرآﯾﻰ ﺗﻌﯿﯿﻦ و اﺟﺮاى اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻃﺮاﺣﻰ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰى در راﺳﺘﺎى ﺗﻮﻟﯿــﺪ ﮐﺎﻻ ﯾــﺎ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺖ و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﯿﺸــﺘﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آﺧﺮﯾﻦ ﻫﺪف
 ﺑﻬــﺮه ﮔﯿــﺮى از ﻓﻨﺎورى اﻃﻼﻋــﺎت )IT( ، ﮐﻠﯿﺪى ﺟﻬﺖ دﺳــﺘﯿﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺻﺤﯿﺢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ اﺳﺖ. ﻣﺸــﺎرﮐﺖ دادن ﮐﺎرﮐﻨــﺎن در ﺗﺼﻤﯿــﻢ ﮔﯿﺮى ﻫﺎ و اﺳــﺘﻔﺎده از ﻫﻮش و ﺧﻼﻗﯿﺖ آﻧﻬﺎ ﺑﺮاى ﺣﺬف ﺧﻄﺎﻫﺎ و ﻫﺪاﯾﺖ اﯾﺸﺎن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ اﻧﺠﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ 
ﻫﺎى ﺧﻼق ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ارزش اﻓﺰوده ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻰ ﺷﻮد.
ﺑﺎﯾﺪ ذﮐﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ در دﻧﯿﺎى رﻗﺎﺑﺘﻰ اﻣﺮوز ﺣﺘﻰ ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﻌﯿﻮب و ﯾﺎ ﯾﮏ ﺧﺪﻣﺖ ﻧﺎﻗﺺ ﻧﯿﺰ ﺑﺮاى ﺳﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺸﺘﺮى از ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎﻓﻰ اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎى ﺑﺮﺗﺮ دﻧﯿﺎ ﺑﺮاى ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮى ﺑﻬﺘﺮ از اﯾﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺷــﺮاﯾﻂ ﺧﻮد از روش ﺧﻮدﮐﻨﺘﺮﻟﻰ اﺳــﺘﻔﺎده ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ زﻣﺎن ﺑﺎزﺧﻮرد اﻃﻼﻋﺎت از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺸــﻒ ﻋﯿﻮب ﺑﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮد ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ، ﺗﺎ اﯾﻦ ﻋﯿﻮب 
ﭘﯿﺶ از آﻧﮑﻪ از ﺣﺪود ﮐﻨﺘﺮل ﺧﺎرج ﺷﻮﻧﺪ، ﮐﺸﻒ و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﻰ ﮔﺮدﻧﺪ. (ﻣﻨﺒﻊ: ﺳﺎﯾﺖ راﻫﮑﺎر ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ)

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎن

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺎر در ﺳﺎزﻣﺎن,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|