مخازن انباره ها
مقدمه
براي آنكه سيستم هاي گسترده هيدروليك بتوانند كار خود را به خوبي انجام دهند آنها نيازمند قطعات مختلف زيادي ميباشند قطعاتي كه در مرحله اول به فكر انسان خطور مي كنند پمپ ها و سيلندرها هستند كه نيرو و قدرت را براي انجام كار به وجود مي آورند اگر چه مخازن و انباره ها نيز به همين اندازه مهم هستند اين دو قطعه ممكن است با اهميت تلقي نگردند ليكن آنها يك فعاليت و كار ضروري را انجام مي دهند و اگر قرار است كه سيستم عامل نمايد از آنها نمي توان چشم پوشي نمود.
اين درس احتياجات مختلف سيستم را كهدر انتخاب مخازن و انباره هاي سيستم هيدروليك ما را ياري مي دهد تشريح مي نمايد. اين درس همچنين شامل تشريح ساختمان و طرز كار انها نيز مي باشد. مانند ساير قطعات سيستم هيدروليك كه تا كنون مورد بررسي قرار گرفته اند ، هر يك از قطعات سيستم داراي وظيفه بهخصوصي مي باشد كه بايد آنرا انجام دهد. اگر به صورت مجرد به آنها نگاه كنيم ممكن است هر يك از اين قطعات بي اهميت به نظر برسند اما بدون وجود آنها سيستم قادر به انجامكار نخواهد بود.
احتياجات سيستم(system demands )
4-1 سيستم هاي هيدروليك داراي احتياجات سيال غير متعارف مي باشند اگر چه پمپ سيال را با يك ميزان ثابت عرضه مي نمايد لكن احتياجات سيستم متغير به طور مداوم در حال تغيير است براي انكه اين تقاضاي متغير را بتوانيم برآورده كنيم يك مقدار سيال اضافي در مخزنreservoir ذخيره مي شود. اگر چه ممكن است كه مخزن در سيستم هيدروليك تقريباً يك قسمت كم اهميت به نظر برسد اما بدون وجود آن سيستم هيدروليك نمي تواند وظايف خود را به نحو صحيحي انجام دهد در حقيقت مخزن وظايفي را انجام مي دهد كه حقيقتاً براي اكثر تعمير كاران نگهداري و تعميرات شناخته شده نمي باشد اين وظايف ناشناخته به طور خلاصه در اين مورد بحث قرار خواهد گرفت.
4-2 يك قسمت ديگر از سيستم هيدروليك كه تقربياً بي اهميت به نظر ميرسد و براي فراهم نمودن مقادير كمي از سيال تحت فشار مورد نياز مي باشد انباره accumulator است نه تنها كليه سيستم ها به يك انباره مجهز مي باشند بلكه شما بايد از چگونگي كاركرد آن اطلاع داشته و از علت اتصال آن به سيستم آگاه باشيد انباره ها در انواع مختلفي در دسترس مي باشند اما كاركرد آنها شبيه به يكديگر مي باشد.
احتياجات مخزن سيال fluid reservoir reouirements
4-3 مخزن سيال يك سيستم هيدروليك يك قطعه نسبتاً ساده و بدون دردسر مي باشد با وجود اين مخزن يك قسمت خيلي مهم سيستم مي باشد وظايف اصلي مخزن سيال در يك سيستم هيدروليك به شرح زير مي باشد:
مقدار مناسب سيال هيدروليك را بافشار اتمسفر براي كل سيستم جمع اوري و ذخيره مي نمايد
هر كف و حبابي را كه در سيستم به وجود مي ايد شكسته و هواي غير محلول را از سيال جدا مي نمايد.
ذرات سنگين گرد وغبار ،لجن و آب را از سيال جدا مي نمايد.
كمك بهخنك شدن سيال نموده، ودرجه حرارت عملياتي ان را در محدوده 100 الي 130 درجه فارنهايت به آرامي نگه مي دارد.
يك سكوي محكم و قابل دسترسي براي سوار كردن پمپ موتور فيلتر ورودي و ساير تجهيزات قسمت نيرو دهنده سيستم فراهم مي اورد.
4-4 اندازه يك مخزن به وسيله ابعاد فيزيكي آن طبقه بندي و داده نمي شود اين اندازه از طريق گنجايش مايع ان محاسبه مي شود. يك مخزن حداقل بايد به اندازه اي سيال هيدروليك را نگهداري نمايد كه ظرف 3 دقيقه پمپ قادر به پمپاژ آن بايد معمولاً نگهداري اين مقدار سيال براي تثبيت سطح سيال وكاركرد موثر سيستم كافي مي باشد.سطح روغن در حين عمليات نبايد در مخزن به اندازه اي پايين بيايد كه دريچه مكش پمپ نمايان گشته و يا اينكه امكان به وجود آمدن جريان گردشي به صورت گرداب را فراهم اورد. هر يك ازاين عوامل باعث كشيده شدن هوا به داخل پمپ مي گردد . اگر فشار يا جريان برگشت شكسته شود سيستم بايد داراي مقدار كافي سيال باشد كه بتواند در حالت قطع اضطراري به صورت ايمن متوقف شود. ظرفيت وابعاد فيزيكي تقريبي مخازن مكعب مستطيلي كه به طور معمول مستطيلي مخازن به صورت گسترده اي مورداستفاده قرار مي گيرند زيرا آنها داراي اثرات ناخوشايند كمتري نسبت به ساير مخازن با شكل هاي كره اي مكعب و مخازن باريك ميباشند. اين اثرات ناخوشايند شامل انتقال كمتر حرارت كاهش جريان سيالو يا كاهش ظرفيت و يا مشكلات ساختاري مي باشند. اگر چه در بعضي ازكاربري ها محدوديت هاي فضا و مكان ممكن است كه استفاده از مخازن مكعب مستطيل را غير ممكن نمايد. در اين صورت بايد از مخازن با شكل هاي ديگري استفاده نمود.
4-5 سيال هيدروليك در حين حركت در سيستم گرد وغبار ذرات خرد شده فلزات ومواد صمغي شكل را از سيستم جمع آوري مي نمايد. زماني كه سيال به داخل مخزن برمي گردد بايد در داخل مخزن تا حد امكان به آرامي حركت نمايد. حركت ارام سيال در داخل مخزن اجازه مي دهد كه اكثر آلاينده هاي معلق در آن، در قسمت تحتاني تانك مخزن ته نشين شده و تشكيل ماده اي را بدهند كه به آن لجن مي گويند. اگر تانك مخزن بزرگتر باشد حركت سيال در داخل آن آرام تر بوده ومقادير زيادتري لجن به وجود مي آيد.
4-6 قسمت تحتاني تانك مخزن بايد تا اندازه اي شكل V داشته، داراي شيب به يك طرف بوده و يا داراي يك نقطه پايين باشد. نقطه پايين يك تانك مخزن رامعمولاً چاهك مي نامند كه اين چاهك نقطه اي است كه بيشتر لجن ها در آن جا ته نشين مي شوند. يك شير تخليه در چاهك مخزن براي تخليه لجن در فواصل زماني معين و يا براي تخليه لجن در زماني كه تانك مخزن تميز مي شود. بايد كار گذاشته شود يك توپي مغناطيسي را مي توان براي جمع آوري در نزديكي چاهك نصب نمود.
صفحات موج گير(Baffles )
4-7 سطح مخزن را از محور طولي حدود 3/2 سطح نرمال سيال باشد. تيغه جدا كننده براي كمك به گردش سيال برگشتي دور داخل تانك مخزن به كار مي رود كه اين عمل باعث مي شود كه سيال قبل از اينكه وارد لوله ورودي مكش پمپ شود مقداري از حرارت خود را از دست بدهد. با خط برگشت و دريچه مكش پمپ كه در يك انتهاي مخزن قرار گرفته اند صفحه موج گير سيال را براي مدت طولاني تري با سطوح خارجي تانك مخزن در تماس نگهداشته و اجازه مي دهد كه تبادل حرارتي بيشتري صورت پذيرد بعضي از تانك هاي مخازن داراي آرايش هايي با مقدار جزيي تفاوت مي باشند كه اين امر بستگي به سازنده و كاربرد آنها دارد.
جداسازي هوا(Air separtation )
4-8 زماني كه سيال هيدروليك تحت فشار باشد. ممكن است كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي هواي محلول باشد. هواي محلول در خطوط برگشت تبديل به كف شده ونهايتاً در داخل مخزن از سيال جدا مي شود .در آنجا بايد فضاي كافي در بالاي سطح روغن براي نگهداشتن حباب هاي هوا تا زماني كه تركيده مي شوند وجود داشته باشد تا هواي ناشي از تركيدن حباب ها بتواند آزاد گردد. در غير اين صورت كف از تانك مخزن سرازير شده و باعث به مخاطره انداختن ايمني سيستم مي گردد.
4-9 اكثر سيستم ها داراي چند خط برگشت مي باشند كه به مخزن متصل مي شوند. تقريباً تمامي خطوط برگشت گسترده به شيرهاي اطمينان مسير (كه سيال رابراي عمل كننده هاي هيدروليكي تدارك مي بينند) . شيرهاي فشار شكن ، شيرهاي كاهنده بار و ساير خطوطي كه داراي ميزان تخليه بالايي ميباشند متصل مي باشند. خطوط برگشت كوچك به شيرهاي راهنماي كنترل مسير، شيرهاي فشار و خطوط مكش كه با حجم هايي پايين سيال در فشار اتمسفر سروكار دارند متصل مي باشند. خطوط برگشت با ميزان تخليه بالا معمولاً به صورت جداگانه به مخزن بر مي گردند درحالي كه جريان هاي كمترگاهي اوقات به خط برگشت عادي متصل مي شوند.
4-10 اكثر خطوط بزرگ برگشت زير سطح روغن و در نقطه اي حدوداً يك اينچ بالاتر از كف. در مخزن تخليه مي شوند. اينامر باعث مي شود كه سيالي كه از طريق خطوط برگشت درمخزن تخليه مي شود هوا را با خود همراه نداشته و يا فاقد هواي محلول باشد. خطوط برگشتي كه داراي مقادير زيادي هوا و يا كف در سيال باشند. آن را بالي سطح سيال در روي يك صفحه مورب با زاويه 5 الي 10 درجه نسبت به سطح افق تخليه مي كنند. اين صفحه سيال را پراكنده كرده و اجازه مي دهد كه هواي محلول زودتر ازاد شود همچنين مهم است كه براي جلوگيري ازتشكيل حباب هاي هوا در فشار اتمسفر ، خطوط تخليه و برگشت سيال را در روي سطح مخزن تخليه نمايند.
4-11 مقادير زياد كف در خطوط برگشت و يا در مخزن نزديك خطوط برگشت را مي توان از طريق كار گذاشتن يك صافي به صورت مايل در مخزن جدا نمود . اين صافي معمولاً يك شبكه توري با حدود 60 منفذ ميباشد ودر زير سطح سيال نزديك به خطوط برگشت و با زاويه 30 درجه نسبت به سطح افق كار گذاشته مي شود كف درزمان گذشتن ازداخل توري هواي خود را از دست مي دهد.
خنك كردن مخزن (RESERVOIR COOLING )
4-12 در يك سيستم هيدروليك نگهداشتن درجه حرارت سيال در محدوده 43 درجه سانتيگراد (110 درجه فارنهايت) تا 49 درجه سانتي گراد(120 درجه فارنهايت) مطلوب ميباشد. تحقق اين امر در همه موارد آسان نيم باشد. خصوصاً اگر مخزن در جايي قرار گرفته باشد كه همواره داغ باشد به علاوه هرز كار كردن پمپ كه علت آن مي تواند ضايعات پمپ ، ضايعات شبكه لوله كشي و ضايعات كنترلي باشد. مقادير زيادي حرارت توليد مي كند. تجربه نشانداده است كه سيستم ها تحت شرايط زير خنك تر كار مي كنند.
وجود مقدار كافي سيال در سيستم
مساحت مناسب سطح مخزن براي گرفتن حرارت به طور صحيح
قرار گرفتن مخزن در جاي مناسب به طوري كه جريان هوا بتواند در اطراف ان به گردش در آيد.
وجود يك تيغه جدا كننده كناسب در داخل مخزن
استفاده از يك مخزن با ديواره هاي جانبي نازك ، كف و سقف سخت و محكم روكش شده .
قرار گرفتن سيستم هيدروليك در منطقه خنك تر از كارگاه
4-13 بهمنظور امكان تبادل حرارتي موثر ديواره هاي مخزن بايد تا حد امكان نازك باشد اگر چه در اين مورد ايمني باد در درجه اول اهميت قرار گيرد. ضخامت ديواره مخزن مي تواند از 16/1 اينچ براي مخازن با ظرفيت حداكثر 500 گالن در نوسان باشد. كف ها و سقف هاي ضخيم تر مخازن بايد با پروفيل و يا آهن نبشي به مقدار مناسبي تقويت شوندتا بتوانند يك جايگاه محكم و مناسبي رابراي استقرار پمپ و موتور آن به وجود آوردند.به علت اينكه سيالات مختلف بادرجات متفاوتي تبادل حرارتي انجام مي دهند. واحدهاي حرارتي BTU نشان داده شده بايد در يك ضريب تصحيح ضرب شوند تا تغييرات واقعي به درجات فارنهايت براي سيال به ست ايد. ضريب تصحيح از حدود 10/0 تا 40/0، بستگي به درجه حرارت سيال ، ميزان جريان و نوع سيال مورداستفاده متغير مي باشد.
4-14 بعضي از سازندگان از مخازني استفاده مي كنند كه اين مخازن درست در داخل ماشين ساخته شده اند. اينمخازن در فضا و كوتاه نمودن خطوط هيدروليك صرفه جويي به عمل مي اورند اما آنها داراي معايبي نيز مي باشند . كه شامل تميز كنندگي و خنك كنندگي نامناسب مي باشد. استقرار مخازن داغ زير ماشين آلات دقيق ناخوشايند بوده و مستقيماً روي سيستم هيدروليك و خود دستگاه اثر نامطلوب مي گذارد.
4-15 اگر بايد يك سيستم هيدروليك در سطح بالايي از درجه حرارتكار كند. حتي با وجود كليه شرايط مطلوب در اين مورد بايد از تعدادي از وسايل اضافي براي حك كردن سيستم و مخزن استفاده نمود روش هاي زير معمولاً در كاهش مقداري از حرارت كارساز ميباشند:
تهويه نزديك محل استقرار سيستم هيدروليك را مي توان از طريق استقرار تعدادي هواكش بهبود بخشيد
مي توان از يك رادياتور پروانه دار براي خنك كردن سيال هيدروليك استفاده نمود.
مي توان براي خنك كردن سيال لوله هاي ظريفي را در شبكه جاسازي نمود.
يك مبدل حرارتي را كه با اب خنك مي شودنيز مي توان براي خنك كردن سيال هيدروليك تعبيه نمود.
نوع روش مورد استفاده براي خنك كردن به كاربرد و مقدار خنكي مورد نياز بستگي دارد. احتمال مهندس كارگاه يا مهندس نگهداري و تعميرات تجهيزات خنك كنندگي مورد نياز را انتخاب مي كنند.
4-16 دماي عمليات سيال در يك سيستم هيدروليك را مي توان به وسيله خنك كردن مخزن يا هواي متراكم پايين آورد براي مثال در درجه حرارت يك اطاق بدون تهويه درجهحرارت سيال در ورودي پمپ مي تواند 66 درجه سانتيگراد (150 درجه فارنهايت) باشد. در صورتي كه دستگاه خنككننده وجود داشته باشد مي تواند درجه حرارت را در ورودي پمپ به 41 درجه سانتي گراد (105 درجه فارنهايت)ودر مسير برگشت به 57 درجه سانتي گراد (135 درجه فارنهايت) كاهش دهد. اين محدوده حرارتي براي درجات عملياتي دستگاه خيلي رضايت بخش تر مي باشد.
4-17 در شرايط عادي ، مخزن سيال خنكي مورد نياز را براي سيال هيدروليك فراهم مي اورد اگر سرماي اضافي (يا گرما) مورد نيازز باشد. مي توان ازمبدل هاي حرارتي پوسته و تيوب استفاده نمود. مبدل هاي حرارتي پوسته و تيوب كارا وموثر اقتصادي و يكپارچه مي باشند. اين مبدل هاي حرارتي ازتعدادي لوله كه هر كدام از انتها به صفحه اي حائل متصل ميباشند. تشكيل شده است. درپوش صفحه حائل در انتهاي تك تك تيوب ها قرار گرفته و با سيال خنك كننده كه در داخل تيوب ها جريان پيدا مي كند مرتبط مي شود. پوسته كه دوردر شرايط عادي ، مخزن سيال ، خنكي مورد نياز را براي سيال هيدروليك فراهم مي آورد . اگر سرماي اضافي (يا گرما ) مورد نياز باشد ، مي توان از مبدل هاي حرارتي پوسته وتيوپ استفاده نمود . مبدل هاي حرارتي پوسته وتيوپ كارا و موثر ، اقتصادي ويكپارچه مي باشد . اين مبدل ها ي حرارتي از تعدادي لوله كه هر كدام از انتها به صفحه اي حائل متصل مي باشند ، تشكيل شده است . در پوش صفحه حائل در انتهاي تك تك تيوب ها قرار گرفته و با سيال خنك كننده كه در داخل تيوب ها جريان پيدا مي كنند ، مرتبط مي شوند . پوسته ، كه دور تيوب ها را احاطه كرده است ، به خطوط سيال هيدروليك مرتبط است . زماني كه سيال هيدروليك در درون پوسته جريان پيدا مي كند ، صفحات موج گير داخلي چندين مرتبه مسير حركت سيال را تغيير مي دهند . اين تيغه هاي جدا كننده كمك مي كنند تا از شكل گرفتن لايه هاي پوششي در داخل مبدل حرارتي جلوگيري به عمل آمده ، كارآيي تبادل حرارتي افزايش يافته ومجموعه ي تيوب ها را نيز تقويت كند . زماني كه مايع سيال در درون پوسته دور لوله ها جريان پيدا مي كند ، حرارت خود را به سيال خنك كننده كه در درون تيوب ها جريان دارد ، مي دهد .
4-18 اكثر مبدل هاي حرارتي از نوع جريان دوطرفه مي باشند . بدين معني كه سيالي كه خنك مي شود در يك جهت مبدل حرارتي حركت مي كند ، در حالي كه سيالي كه عمل خنك كنندگي را انجام مي دهد ، در جهت مخالف در جريان است .
معمولاً سيال هيدروليكي كه خنك مي شود از سمت راست (دريچه ي ورودي) به سمت چپ (دريچه ي خروجي) در داخل پوسته در جريان است . سيال خنك كننده از سمت چپ (دريچه ي ورودي) به سمت راست (دريچه ي خروجي) در داخل تيوب ها در جريان بوده و بدين ترتيب حرارت را از سطح لوله ها مي گيرد . معمولاً يا درجه حرارت ويا جريان آب خنك كننده ، براي تغيير درجه ي خنك كنندگي سيال ، كنترل مي شوند .
4-19 يك مبدل حرارتي كه براي خنك كردن سيال هيدروليك به كار مي رود ، بايد بين داغ ترين خط ، خطوط برگشت ومخزن قرار گرفته باشد . در صورتي كه فقط مقدار كمي كاهش حرارت مورد نياز باشد ، مي توان يك تيوب باريك در خطوط برگشت نصب نمود . استفاده از تيوب باريك وظريف كمك به خنك كردن سيال هيدروليك بدون نياز به لوله كشي اضافي براي خنك كردن سيال ، مي نمايد .
متعلقات يك مخزن (RESERVOIR ACCESSORIES)
4-20 اگر صافي ورودي داخل مخزن نصب شود ، يك در پوش ويا دريچه اي كه به آساني قابل جابه جا شدن باشد با يك واشر مقاوم در برابر جريان سيال و هوا براي آن بايد در نظر گرفته شود . اگر صافي ورودي در بالا ويا خارج از مخزن نصب شود ، معمولاً يا آداپتور درزبندي شده به جاي دريچه براي آن در نظر گرفته مي شود .
4-21 يك درجه ي نشان دهنده ي مكش با يك شير قطع كننده براي محافظت آن ، معمولاً به عنوان قسمتي از مجموعه ي صافي ورودي ويا شبكه ي لوله كشي در نظر گرفته مي شود . اين درجه امكان اندازه گيري فشار مكش را فراهم مي آورد وكمك به تعيين حالت و وضعيت صافي ورودي نيز مي نمايد .
4-22 يك تهويه هوا كه به يك فيلتر 10 ميكروني مجهز است در روي مخزن به منظور امكان خروج هواي مخزن به محيط اطراف ، نصب مي شود . موقعي كه سيال در مخزن در زمان عملكرد سيستم بالا وپائين مي رود ، تهويه اجازه مي دهد كه هوا داخل ويا خارج شده ودر نتيجه از به وجود آمدن فشار ويا مكش در مخزن جلوگيري به عمل آيد .
4-23 بايد يك درجه يا نشان دهنده سطح روغن براي اطمينان از اين كه سطح سيال و وضعيت آن را بتوان به آساني كنترل نمود ، وجود داشته باشد . عدسي هاي پلاستيكي نسبت به شيشه ترجيح دارند . آنها بايد در نقاط ايمن تعبيه شده باشد وبايد به طور واضح نيز ديده شوند . كنترل چشمي شرايط سيال براي اطمينان از وجود آن به اندازه ي كافي در سيستم ، مهم باشد .
4-24 دماسنج ها گاهي اوقات ، براي اندازه گيري حرارت سيال در ورودي مكش پمپ وخط برگشت مورد استفاده قرار مي گيرند . با وجود اينكه وجود دماسنج ها به طور مطلق از ضروريات نمي باشند ، بايد حداقل يك دماسنج به طور دايم نصب شود .
4-25 اگر مخزن براي كل واحد قدرت سيستم هيدروليك يك نقطه اتكا باشد ، وسايل اضافي زيادي مورد لزوم است . اقلام اضافي نه تنها شامل صفحه ي اتكا مي باشد ، بلكه شامل يك پمپ و الكتروموتور با كليد هاي فشار وسيستم كنترل ، يك انباره ، يك كنترل كننده تخليه بار پمپ ، يك شير فشار شكن ، يك فيلتر، يك درجه ي نشان دهنده ي فشار خط ويك شير كنترل مي باشند . تعداد متعلقاتي كه در يك واحد قدرتي يكپارچه وجود دارند بستگي به احتياجات سيستم دارد
انباره ها (ACCUMULATORS)
4-26 در اكثر سيستم هاي هيدروليك ، نياز براي سيال هيدروليك وكاركرد پمپ در جريان سيكل عملياتي سيستم ، متغير است . در بدو عمليات وكاركرد صفر ، نياز به 8 گالن سيال در دقيقه (gpm) براي يك دقيقه ،gpm2 براي دو دقيقه ، gpm 6براي سه دقيقه ، gpm 3براي سه دقيقه وبدون جريان سيال براي يك دقيقه نياز دارد . در يك مدت زمان ده دقيقه اي ، پمپ 36 گالن سيال ياgpm6/3 تدارك مي بيند . اگر سيستم براي ده دقيقه ي بعدي به هيچ سيال اضافي نياز نداشته باشد ، در اين صورت ميانگين جريان gpm 8/1خواهد شد .
4/27 يك روش براي تهيه ي سيال هيدروليك به مقدار كافي براي برطرف كردن احتياجات اين سيستم ، از پمپي مي باشد كه حداقل gpm8 در هر زماني كه هر سيال مورد نياز باشد تدارك ديده ، وبتواند مقادير كمتري از اين مقدار gpm 8 براي زمان هاي ديگر تدارك ببيند . بر اين مبنا بيشتر ظرفيت پمپ در بخش وسيعتر سيكل عمليات مورد استفاده قرار نمي گيرد . اگر سيستم بتواند سيال را ذخيره نمايد ، از يك پمپ كوچكتر مي توان استفاده نمود . براي مثال اگر يك پمپ به طور مداوم بتواند حداقلgpm 3 سيال را تدارك ببيند وسيستم ، سيال اضافي را تا زمان احتياج انبار نمايد ، هزينه هاي نصب ، عملياتي وسرويس پمپ معمولاً كاهش پيدا مي كند . اين وظظيفه ي يك انباره است . انباره سيال هيدروليك را تحت فشار و تا زمان احتياج سيستم به آن ذخيره مي نمايد . در عين حال انباره به اعتدال ويا جذب ضربه هاي هيدروليكي كه در مدت زمان كاركرد سيستم به وقوع مي پيوندد، كمك مي نمايد . انتخاب يك انباره بر پايه ي احتباجات كلي سيستم ونه صرفاً قسمتي از آن ، استوار مي باشد .
4-28 انباره ها در انواع مختلفي ساخته مي شوند . با وجود اين كه هر نوع آن داراي طرح و ساخت متفاوتي نسبت به نوع ديگر مي باشد ، لكن همه ي آنها يكسان است . تعدادي از انواع رايج تر انباره هايي كه در سيستم هاي هيدروليك به كار مي روند عبارتند از :
با بار وزني يا ثقلي (Weight-Loaded or Gravity)
پيستوني _فنري (Spring – Loaded Piston)
كپسول هوا يا گاز متمركز (Air bottle or non separated gas)
بادكنكي يا كيسه اي (Bladder or Bag)
ديافراگم (Diaphragm)
پيستوني گازي (Gas – charged Piston)
پيستوني ديفرانسيلي (Differential Piston)
دامنه هاي عملكرد تعدادي از اين انباره ها در جدول 4-2 نشان داده اند . دامنه ي سازندگان مختلف يك مقداري با دامنه هاي مختلفي نشان داده شده متفاوت است .
جدول 4-2 دامنه ملكرد انباره ها |
انباره گنجايش (گالن ) فشار درجه حرارت درجه حرارت (psi) (0C) (0F) |
با بار وزني يا ثقلي 1 500 121 250 پيستوني _ فنري 2 2/ 1 50-500 80 175 كپسول هوا 10-1500 50-500 حد سيال حد سيال كيسه اي 10-20 6000 80 175 ديافراگم 20 1500 80 175 پيستوني گازي 20 5000 40-تا 121 40 –تا 250 |
4-29 انباره بابار وزني يا ثقلي، از يك سيلندر فولادي بلند عمودي صيقلي شده ويك پيستون پرداخت شده است . يك نوع وسيله آب بندي در ديواره ي سيلندر براي جلوگيري از نشتي سيال به پشت پيستون كار گذاشته مي شود . بار يا وزن در روي پيستون برقراري مقدار فشار ثابت به درون سيلندر وبقيه سيستم ، كار گذاشته ويا قرار مي گيرد . مقدار وزن بستگي به فشار سيستم دارد . از حركت بيش از اندازه ي پيستون به وسيله ي يك كليد قطع ووصل جلوگيري به عمل مي آيد . اين سويچ زماني كه سطح سيال در انباره خيلي بالا باشد پمپ را خاموش مي نمايد ومجدداً زماني كه سطح سيال پائين آمده باشد ، پمپ را به كار مي اندازد .
4-30 گنجايش سيال اكثر انباره ها با بار وزني، از 250 اينچ مكعب (كمي بيشتر از يك گالن ) تجاوز نمي كند . انباره هاي با بار وزني ، به طور گسترده به كار گرفته نمي شوند زيرا بزرگ ، سنگين ، گران قيمت واز لحاظ كار كرد كند وتنبل هستند . پاسخ آنها به تغييرات در نياز به سيال ، كند مي باشد ، خصوصاً در مدت زمان تلاطم زياد سيال ورودي به علت فشار زياد اوزان ونيروي كشش اصطكاك نشت گيري هاي فشاري.
4-31 انباره پيستوني – فنري -فشار در سيستم ، به وسيله ي يك ويا تعدادي فنر نگه داشته مي شود . وقتي كه سيال اضافي سيستم وارد سيلندر مي شود ، پيستون بالا ميرود وفنر ها را فشرده مي كند . وقتي كه سيستم به سيال احتياج داسته باشد ، فنر ها از هم باز مي شوند وپيستون را به طرف پائين فشار مي دهند وسيال را به سيستم اضافه مي نمايد . مقدار سيال در سيلندر ودر سيستم به وسيله ي يك كليد فشار كنترل مي شود . اين كليد موقعي كه فشار سيستم به نقطه ي حداقل فشار برسد ، پمپ را به كار مي اندازد وبالعكس زماني كه انباره پر شده وفشار به نقطه ي ماكزيمم رسيده باشد ، موتور را خاموش مي نمايد.اكثر انباره هاي پيستوني – فنري داراي يك كليد ايمني مي باشند كه حركت پيستون را محدود نموده وهمجنين در صورت شكسته شدن فنر ، پمپ را خاموش مي نمايد .
4-32 مانند انباره هاي با بار وزني ، گنجايش سيال انباره هاي پيستوني – فنري اندك مي باشد (معمولاً كمتر از يك گالن) . با وجود اينكه انباره هاي فنري – پيستوني داراي هزينه تعمير ونگهداري كمي مي باشند ، آنها نسبت به گنجايش خودشان بزرگ وگران قيمت هستند . جواب وعكس العمل آنها نسبتاً سريع مي باشد وليكن استفاده از آنها محدود به حجم كم وكاركرد با فشار پائين دارد.
4-32 انباره با كپسول هوا يا گاز متمركز يك محفظه ي كاملاً بسته مي باشد كه به طور عمودي نصب شده وداراي يك دريچه براي سيال در انتهاي محفظه ويك شير پر كردن نيوماتيكي در بالاي آن مي باشد . وقتي انباره بصورت نيوماتيكي پر مي شود هواي تحت فشار در قسمت بالاتر محفظه ، به وسيله ي سيال در قسمت پائين تر محفظه محبوس مي شود . در اين مورد هيچ گونه جداسازي فيزيكي بين گاز (هوا) وسيال وجود ندارد . اين نوع انباره ها معمولاً با نوعي از كليد محدود كننده براي براي كنترل سطح سيال وجلوگيري از دريچه سيال در كف انباره ، تجهيز شده اند . براي جلوگيري از خروج گاز از انباره در زمان جريان با نسبت بالاي سيال ، حدود-1 3 از سيال در محفظه باقي مي ماند .
4-34 گنجايش سيال انباره هاي با كپسول هوا نسبتاً زياد است وعلت اين امر طراحي غير مكانيكي آنها مي باشد . گنجايش سيال فقط به اندازه ي محفظه ي مورد استفاده بستگي دارد . با وجود اينكه جواب وعكس العمل اين نوع انباره سريع مي باشد ، عيب اصلي آن اين واقعيت است كه گاز در سيال تحت فشار جذب ويا حل شده ودرنتيجه مي تواند كه در سيستم كاويتاسيون ايجاد نمايد . بدين لحاظ انباره هاي با گاز متمركز را براي پمپ هاي با سرعت بالا نبايد به كار برد . يك عيب ديگر اين نوع انباره ها ، اين است كه آنها معمولاً به يك كمپرسور جداگانه براي پر كردن ونگهداشتن فشار گاز در محفظه نياز دارند.
4-35انباره با باد كنك يا كيسه اي را نشان مي دهد . اين انباره بدون درز وداراي يك پوسته سيلندري شكل وبا تحمل فشار بالا مي باشد كه يك بادكنك لاستيكي مصنوعي گلابي شكل را در ميان دارد . اين بادكنك به يك لوله نازك هوا متصل است كه داراي شير فشار هواي بالا دارد مي باشد . اين شير با با يك درز بند كه داراي تحمل فشار بالا مي باشد در بالا ترين قسمت پوسته سوار مي شود . كف يا انتهاي پوسته به وسيله ييك در پوش مخصوص ويك شير پوپتي فنري (Spring –LoadedPoppet Valve ) كه جريان سيال را به داخل وخارج پوسته هدايت مي كند ، آب بندي شده است . شير پوپتي فنري بدين منظور مورد استفاده قرار مي گيرد كه از خروج بادكنك از دريچه خروج سيال جلوگيري نمايد . به علاوه درپوش ، يك وسيله ايمني است كه در صورت وجود هر گونه فشاري در سيستم از جدا شدن وبهم ريختن انباره جلوگيري مي نمايد .
4-36 انباره ، قبل از اينكه براي عمليات مورد استفاده قرار بگيرد با هوا پر شده است وسپس با روغن سيستم تغذيه مي شود ئبدين منظور هوا وبادكنك را متراكم مي كند . به مجرد اين كه سيستم به سيال احتياج داشته باشد ، بادكنك منبسط مي شود در مرحله ي اول از قسمت بالاي آن (جايي كه داراي بزرگترين قطر وكمترين ضخامت ديواره مي باشد .) وسپس به تدريج بادكنك به طرف پائين وخارج به طرف ديواره ي پوسته كشيده ومنبسط مي شود . اين عمل همه چيز را به جز روغن در ته پئسته به بيرون فشار مي دهد وبه بادكنك بيشترين كارآيي حجمي وميزان فشار را مي دهد.
4-37 با وجود اين كه باد كنك حدوداً گنجايش 20 گالن سيال را دارد ، واكنش آن متناسب با سرعت شير تخليه مي باشد . بادكنك همچنين ، داراي اينرسي پائيني بوده كه آن را يك كاهش دهنده مناسب براي پمپ قلمداد مي نمايد .
4-38 انباره ديافراگمي از يك پوسته دو تكه گنبدي شكل كه از دو طرف با دو فلنج پيچ ومهره يا حديده شده تشكيل شده است . ديافراگم، در بين اين دو تكه پوسته جاي گرفته است . ديافراگم داراي ضخامت يكنواختي مي باشد وبه گونه اي طراحي وساخته شده است كه بتواند با سهولت حركت كند . ديافراگم در طول مدت عمليات ، به جاي اينكه مانند بادكنك كش بيايد ، خم گشته وتاب دار مي شود . بدين جهت براي كاربري هاي با فشاربالا مناسب نمي باشد .
4-39 انباره پيستوني گازي ، را مي توان با انباره ديلفراگمي مقايه نمود . اين انباره از يك پيستون شناور آزاد كه در داخل يك سياندر قرار گرفته وگاز مايع را از يكديگر جدا مي نمايد ، تشكيل شده است . سيلندر به طور دقيق ماشينكاري وصيقل داده شده وداراي كلاهكهاي انتهايي مي باشد . پيستون سيلندر نيز به منظور اطمينان از جدايي مثبت سيال وگاز به صورت مناسب آب بندي شده است . كلاهك هاي انتهايي سيلندر با وسيله هاي گوناگوني نگهداشته مي شوند . اين وسايل شامل رزوه ها ، حلقه هاي مهار ؛ ميله هاي مهار وجو.شكاري مي باشد . انباره مادامي كه تحت فشار مي باشد براي جلوگيري از چند تكه شدن آن بصورت ايمني بسته بندي مي شود . علاوه بر اين يك صفحه تخليه ايمني گاز در بعضي مواقعدر انتهاي قسمت گاز براي حفاظت انباره از فشا ر بيش از حد وبه منظور جلوگيري از حوادث شديد احتمالي كار گذاشته مي شود .
4-40 با وجود اين كه ظرفيت سيال تعدادي از انباره هاي پيستوني گازي ممكن است به 20 گالن برسد ، جواب وواكش هاي اين انباره هاي پيستوني نسبتاً سريع مي باشد . در هر صورت انباره گازي نسبت به انباره بادكنكي در از بين بردن ضربه ها به علت جرم پيستون واصطكاك آب بند ها ، كمتر موثر مي باشد . معايب ديگر اين نوع انباره ها شامل قيمت وهزينه آن در مقايسه با ساير انواع انباره ها ، محدوديت اندازه آن ، نگهداري وتعميرات وهمچنين تعداد زياد دفعات پر كردن گاز آن مي باشد . در مقابل يكي ازمزاياي اين گونه انباره ها ، در صورتي كه از اورينگ (O-Ring) مناسب براي آب بندي آن استفاده گردد ، مناسب بودن آن هم براي درجه بالاي عمليات وهم براي درجه ي پائين عمليت مي باشد .
4-41 انباره پيستوني ديفرانسيلي شبيه به انباره پيستوني گازي مي باشد . اين انياره از يك پيستون هوا با قطر زياد در بالاي محفظه سيلندر تشكيل شده است . اين پيستون بر رو.ي يك پيستون سيال با قطر كم كه در قسمت پائين تر سيلندر مستقر است ، قرار گرفته است . اين نوع انباره امكان اين امر را فراهم مي سازد كه يك مقدار فشار هواي كمتر فشار سيال بيشتري را كنترل نمايد . اين انباره همچنين به عنوان تقويت كننده ي فشار ويا افزايش دهنده ي سيال به كار مي رود .
4-42 افزايش فشار به دست آمده بايك مقدار كمتري از جريان سيال خنثي مي شود . نسبت هاي حجم وفشار را مي توان از طريق فرمول زير به دست آورد :
براي مثال اگرسطح پيستون گازي دو برابر سطح پيستون سيال باشد ، فشار سيال دو برابرفشار گاز بوده ونصف حجم واقعي خود را دارا مي باشد .
4-43 انباره هاي گازي براي گنجايش سيال وسطح فشار به تراكم گازوابسته مي باشند . اگر دما ي گاز به مقدار كمي افزايش يابد ، حجم گاز نيز افزايش پيدا كرده است ودر نتيجه حجم سيال كاهش پيدا مي نمايد . اگر دماي گاز كاهش يابد عكس حالت فوق اتفاق مي افتد . دموقعي كه شما يك انباره پيستوني ديفرانسيلي را انتخلب مي نماييد ، مطمئن شويد كه انتخاب شما بر پايه حجم پيستون سيال استوار باشد .
اندازه گیری (BOD) - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
تعیین میزان نیتریت درمنابع آب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
تاثیر سولفات ها و سولفیدهاي هیدروژن در آب آشامیدنی - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
اصول و روش هاي كلرزني آب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
تجهیزات مبارزه با آلودگی آب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
تصفیه و ضد عفونی آب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
جمع آوري ، تبديل و دفع زباله و فاضلاب در کارخانجات مواد غذایی - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
مکانيک خاک - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
مکانيک سيالات - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
زهکشی آبهای سطحی - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
سیل و سیلاب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
املاح و مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
آبهای آلوده و فاضلاب - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
ديناميک سيالات - یکشنبه بیست و ششم دی 1389
انواع تراس ها در هیدرولوژی - یکشنبه بیست و ششم دی
آب معدنی مفید یا مضر ؟ - شنبه بیست و پنجم تیر 1390
آب معدنی واقعا بهداشتی تر است ؟ - شنبه بیست و پنجم تیر 1390
آب، امنیت غذایی، بحران ها و راهبردها - شنبه بیست و پنجم تیر 1390
بهداشت آب - شنبه بیست و پنجم تیر 1390
حذف نيترات از آبهاي آلوده با كمك نانوذرات آهن - جمعه بیست و چهارم تیر 1390
طراحی کانال (آبراهه) ها - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
هيدروليک کانال (آبراهه) های روباز - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
صافىها و سيستمهاى تصفيه آب در کشاورزی - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
هيدروليک قطرهچکانها - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
هيدروليک لاترالها - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
سيستم پمپاژ - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
اجزاء و خصوصیات سيستمهای آبيارى - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
طراحى سيستم آبيارى - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
آئروموناس در آب - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
طراحى سيستم آبيارى در کرتهاى مسطح - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
کاربرد هالوژن و ترکيبات آن - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
جدا کردن باکتريها از آب با استفاده از نانوغشاي جديد - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
يافتن عوامل موثر در حذف فلزات سنگين از آب - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
راهبردهاي جديد تصفيه آب با استفاده از فناوري نانو - پنجشنبه بیست و سوم تیر 1390
مالكيت منابع آبي - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
سازمان هاي حافظ آبهاي آشاميدني و جلوگيري از آلودگي آبهاي عمومي - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
سدهاي لاستيكي - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
دستگاه های تصفیه فاضلاب در صنایع غذایی - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
مدیریت نگهداری شبکه های آبرسانی و آبیاری - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
ساختار سياست جزايي حقوق آب ايران - چهارشنبه بیست و دوم تیر 1390
فلوئور در تصفیه خانه های آب - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
معرفی انواع سد ها و سفره های آب زیرزمینی - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
شناسائي و كاهش آب بحساب نيامده در شبكه هاي آبرساني شهري 4 - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
شناسائي و كاهش آب بحساب نيامده در شبكه هاي آبرساني شهري 3 - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
شناسائي و كاهش آب بحساب نيامده در شبكه هاي آبرساني شهري 2 - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
شناسائي و كاهش آب بحساب نيامده در شبكه هاي آبرساني شهري 1 - سه شنبه بیست و یکم تیر 1390
روناب - شنبه هجدهم تیر 1390
فاضلاب و زباله شهري - شنبه هجدهم تیر 1390
استفاده مجدد از فاضلاب در كشاورزي و چالش هاي بهداشتي - شنبه هجدهم تیر 1390
بررسی روش اقتصادی انتخاب لوله - شنبه هجدهم تیر 1390
آب زیرزمینی - شنبه هجدهم تیر 1390
اساس کار پمپ - شنبه هجدهم تیر 1390
حفاظت آب Water Conversion - شنبه هجدهم تیر 1390
دلايل فني تخريب سدها - شنبه هجدهم تیر 1390
نگاه «محیط زیستی» از کجا آمده؟ - پنجشنبه شانزدهم تیر 1390
اقتصاد مهندسي - پنجشنبه شانزدهم تیر 1390
خوردگی - پنجشنبه شانزدهم تیر 1390
جذب سطحی اسید استیک روی زغال فعال - پنجشنبه شانزدهم تیر 1390
حملات شيميائي و حفاظت از منابع آب - چهارشنبه پانزدهم تیر 1390
آب شرب سالم - چهارشنبه پانزدهم تیر 1390
بررسي نحوه بهره برداري از دستگاههاي كلرزني به عنوان روشی جهت گندزدائي آب شرب - چهارشنبه پانزدهم تیر 1390
لاگون هوادهي - چهارشنبه پانزدهم تیر 1390
آلودگي آب شهري - چهارشنبه پانزدهم تیر 1390
اسپكتروفتومترها - دوشنبه سیزدهم تیر 1390
تعیین غلظت آهن در آب به روش اسپکتر و فتومتری - دوشنبه سیزدهم تیر 1390