سعی بر آن است که مطالب مرجع تخصصی آب و فاضلاب شامل مسایل ، مقالات و اخبار عمران آب و فاضلاب,آب و فاضلاب و به صورت تخصصی فرآیند های تصفیه آب و فاضلاب،مهندسی آب و فاضلاب و صنعت آب و فاضلاب باشد.
دانشنامه آنلاین آب و فاضلاب
رشته های مرتبط:مهندسی عمران آب و فاضلاب،مهندسی تکنولوژی آب و فاضلاب،مهندسی آب و فاضلاب،محیط زیست،مهندسی بهداشت محیط،مهندسی آب،مهندسی شیمی و...
امیرحسین ستوده بیدختی
آب در اسلام
۱۳۹۵/۰۴/۰۵
16:46
|
آب در اسلام
در اسلام اهمیت آب در تطهیر و پالایش است. مسلمانان باید هنگام نیایش وپیش از تقرب جستن به خدا پاک و منزه باشند. در میان حیاط بعضی از مساجدحوض آب پاکیزهای وجود دارد. اما در بیشتر مسجدها، وضوخانه در پشت دیوارهاواقع شده است. فوارهها که سمبل پاکی به شمار میروند از دیگر چیزهاییهستند که در مساجد یافت میشوند. در اسلام، طهارت پیش از بجای آوردنواجبات دینی مخصوصاً نماز، از اصول ضروری است.
سه نوع طهارت در اسلام وجود دارد: اول، غسل که طهارت اصلی است و فرد پساز نیت کردن، تمام بدن را با آب پاکیزه میشوید. مسلمانان باید پس ازانجام اعمال جنسی که از نظر دینی باعث ناپاکی میشود نیز غسل کنند. غسلهمچنین پیش از نماز جمعه، دو عید بزرگ و قبل از دست زدن به قرآن، توصیهشده است. علاوه بر آن مردگان نیز باید پیش از دفن شدن غسل شوند. دومین نوعطهارت وضو است که برای زدودن آلودگیهای جزئیتر انجام میشود و باید پیشاز هریک از پنج نوبت نیایش روزانه صورت گیرد. وضو شامل شستشوی صورت با آبپاکیزه، مسح کشیدن سر با آب و شستن دستها تا آرنج و پاها تا قوزک میشود. این دستور از قرآن ریشه میگیرد. آنجا که در سوره پنجم (مائده)، آیه هفتمو هشتم آمده: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، هنگامی که برای نماز بپاخواستید صورتتان را و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهایتان را تاقوزک مسح کنید.»
و در سنت نیز با جزئیات کامل تشریح شده است، هر مسجدی نیز برای وضو گرفتن آب جاری دارد.
سومین نوع طهارت هنگامی انجام میگیرد که آب در دسترس نباشد در این موارد میتوان از شن و خاک پاکیزه استفاده کرد.
آب در مسیحیت
تقریباً همه کلیساها و فرقههای مسیحیت مراسم عبادی اولیهای دارند کهدر آن از آب استفاده میشود، غسل تعمید نماد نجات بنی اسرائیل از بردگی درمصر توسط حضرت موسی علیهالسلام و بواسطه عبورشان از دریای سرخ بوده وهمچنین از تعمید عیسی مسیح علیهالسلام توسط یحیی تعمید دهنده در اردنریشه میگیرد.
پس از رستاخیز مسیح علیهالسلام ، وی حواریون خود را به تعمید دادنبنام پدر، پسر و روح القدس فرمان داد. (انجیل متی- باب28، آیات 19 و 20)
فرقههای مختلف در عالم مسیحیت هرکدام بگونهای متفاوت به مسئله غسلتعمید مینگرند. غسل تعمید نماد رهایی از بند گناهانی است که ما را ازخداوند دور میکنند. بجز کلیسای کاتولیک، سایر فرقهها معتقدند که غسلتعمید به تنهایی موجب پاکی فرد از گناه نمیگردد بلکه این تنها اعلامیهایبیانگر ایمان و اعتقاد به مسیحیت و نوعی خوشامدگویی هنگام ورود فرد بهکلیساست. اما کلیسای کاتولیک معتقد است که بهنگام غسل تعمید تحولی عظیم درانسان رخ میدهد و این تنها یک نماد نیست بلکه عملی است که لکه ننگ گناهنخستین را از انسان میزداید. ارزش نمادین آب در سه چیز است: آب،آلودگیها را میزداید و پاک میگرداند، بدرون هرچه راه یابد آنرا سیرابمیکند آنچنان که خدا بندگانی را که غرق او شوند سیراب میکند و ما همچنانکه برای حیات معنوی به خدا نیازمندیم برای حیات فیزیکی نیز محتاج آبیم. درکلیسای عهد عتیق، غسل تعمید توسط فردی که درون آب ایستاده و آنرا بهبالاتنه افراد میپاشید، انجام میگرفت. این عمل ایمرژن (immersion) نامیده میشد. اما امروزه این واژه به فرو بردن تمام بدن به زیر آب اطلاقمیشود که توسط تعمیددهندگان و کلیسای ارتدکس اجرا میگردد. امروزه دربیشتر کلیساهای غرب این آیین با سه بار آب ریختن روی سر فرد (افیوژنaffusion) و یا تنها پاشیدن چند قطره روی سرش (اسپرشن aspersion) انجاممیشود.
اهمیت دیگر آب در مسیحیت آن چیزی است که مسیح علیهالسلام آنرا آب حیاتنامیده (انجیل یوحنا. باب چهارم: آیات یکم تا چهل و دوم ) داستان مسیحعلیهالسلام و زن سامری است. مسیح آب حیات را به زن پیشنهاد میکند تادیگر هرگز احساس تشنگی نکند. به عبارت دیگر آب حیات همان حیات جاودانه است.
آب حیات، آب متبرکی است که در آیین ویژهای مورد استفاده قرار میگیرد،بخصوص به آبی گفته میشود که در شب عید پاک، برای تعمید دادن تازه واردانبه مذهب مسیحیت، استفاده می شود. استفاده از آب جز برای تعمید دادن، بهقرن چهارم در مشرق زمین و قرن پنجم در غرب باز میگردد. سنت آب پاشیدن رویافراد در آیین عشاء ربانی از قرن نهم آغاز شد. در این زمان استفاده از قدحکه ظرفی بود حاوی آب مقدس و مردم هنگام ورود به کلیسا خود را با آن تعمیدمیدادند، بسیار متداول بود. همچنین دردعای پیش از غذا، تبرک کردن، دفعارواح شیطانی و مراسم تدفین، از آب مقدس استفاده میگردد.
طهارت در مسیحیت عمدتاً شامل غسل تعمید و شستشوی انگشتان و ظروف عشایربانی پس از پایان مراسم می شود. این عمل در دو مرحله انجام می گیرد: ابتدا جام را با شراب شسته و سپس دوباره جام و انگشتان کشیش را با آب وشراب غسل میدهند. این غسل بسیار مهم است زیرا این باور وجود دارد که پساز تبرک نان و شراب، مسیح علیهالسلام ظهور میکند
آب در یهودیت
در آیین یهود، مراسم تطهیر، نماد احیاء و حفظ پاکی و خلوص مذهبی است وریشههای آنرا میتوان در تورات یافت. این غسلها شامل شستشوی دستها،شستشوی دستها و پاها و یا فروبردن تمام بدن به زیر آب میشوند که باید باآب جاری که آب دریا، رودخانه و یا چشمه است، انجام گیرند.
در معابد، غسل توسط کاهنان، بعنوان یک آیین مقدماتی هنگام روی آوردنافراد به دین یهود انجام میگرفت. کاهنان پیش از شرکت در مراسم معبد بایددستها و پاهایشان را میشستند. غسل دادن دستها قبل و بعد از صرف غذا و دربسیاری از مناسبتهای دیگر نیز اجرا میشود.
در فصلهای ششم تا هشتم در کتاب پیدایش (نخستین کتاب تورات) داستانطوفان نوح آمده است. خداوند با فرستادن سیلی عظیم نوع بشر را هلاک کرد وتنها نوح علیهالسلام و خانوادهاش و جفتی از هر حیوان توسط کشتی نوح نجاتیافتند. داستان این سیل مهیب در فرهنگهای دیگری چون بومیان استرالیا وبرخی از ساکنین جزایر اقیانوس آرام نیز وجود دارد. اما داستان قوم یهود ازآن جهت متمایز گشته که بر انصاف و عدالت خداوند تاکید میورزد. سیل، کیفریالهی است که نوح علیهالسلام بواسطه ارزشهای اخلاقیاش از آن نجاتمییابد. سیل با پاک کردن همه گناهان از روی زمین، امکان زندگی دوباره رابه بشر داد. دریای سرخ در تاریخ یهودیت بسیار حائز اهمیت است زیرا در آغازمهاجرت بنیاسرائیل موسی و قوم یهود با عبور از آب از دست ارتش مصر کهدرتعقیب آنها بود نجات یافتند. خدا به موسی علیهالسلام کمک کرد تا بههمراه قوم بنی اسرائیل از دریا عبور کرده و بسلامت به سرزمینهای آنسویدریا برسند. پس از آن آب دریا دوباره به هم رسید و مصریان را در خود غرقکرد. این معجزه پاداش ایمان موسی علیهالسلام و قومش که قوم برگزیدهخداوند محسوب می شدند، بود. این شکاف در میان دریای سرخ نشانگر آن است کهخدا بر طبیعت و اقیانوسهای عظیم سلسله دارد. آب در اینجا گرچه مظهر قدرت ونیرومندی است اما به وسیلهای برای کیفر مصریان و حفاظت از قوم بنیاسرائیل تبدیل میشود.
میقوه (mikveh) نوعی غسل در آیین یهود برای طهارت بدن پس از تماس بامرده و همچنین پس از قاعدگی است. این عمل برای غسل دادن ظروف و نیز بعنوانیکی از آیینهای مقدماتی هنگام روی آوردن افراد به این دین صورت میگیرد.
این غسل باید با آبی که قبلاً در هیچ ظرفی ریخته نشده و تراوشی بدرونآن صورت نگرفته باشد، انجام گیرد. میقوه از دوران باستان ریشه میگیرد،دورانی که مردم پیش از ورود به معبد باید خود را در میقوه (محلی که آبفراوان در آن تجمع کرده باشد) طهارت میکردند. در این مورد اهمیت آب بدلیلخاصیت پاک کنندگیاش میباشد
نیترات آب شهری - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
واحد تصفیه آب نیروگاه نکا - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
پوشش خطوط لوله - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
مقایسه ظرفیت جذب اشباعی کربن فعال استاندارد (مرک) با کربن فعال ساخته شده در آزمایشگاه به روش شیمیایی - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
استفاده از كربن فعال گرانول در فرايند كربن زيستي - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
بهينه سازي توليد کربن فعال به روش فعالسازي شيميايي - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
زغال فعال شده چگونه کار می کند؟ - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
Avtivated Carbon چیست ؟ - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
روش هاي تامين آب شيرين - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
گذشته آب در ايران - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
آیا می دانیدها درمورد آب 4 - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
رواناب - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
جلبک - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
شيگلا - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
سیمانه کردن چاه ها - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
اهمیت آب وبهداشت آن - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه فاضلاب ساري (EPC) - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه آب شرب و خط انتقال آب از سد شهيد رجائي (قائمشهر) به ساري - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه هفتم آب شرب تهران - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه سوم آب شرب مشهد - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب شرق مشهد - اولنگ - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی کلات مشهد - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
اثرات مثبت و منفی سدها روی محیط زیست - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
حفاظت كيفي از منابع آب و محيط زيست - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
حقايق و نكاتي در مورد كيفيت آب - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه آب شماره 3 مشهد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب غرب مشهد - پرکند آباد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه فاضلاب چرمشهر - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه آب زهک - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري گازكربنيك CO2 در آب - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كلسيم Ca2+ - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كربنات CO3 2- و بيكربنات HCO3 - - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تعيين PH ، E.C ، % S.P خاك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تعيين % Mgco3 % , CaCo3 خاك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كرم (سه) در نمونه آب شهر - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سختي كل Total Hardness - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيترات NO3- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري مواد معلق در آب ( TSS) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كل مواد موجود در آب ( TS ) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كل مواد محلول در آب ( TDS) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كلريد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري اسيديته - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سولفات SO42- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري قليائيت - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سختي موقت - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيتريت N- NO2- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري فسفات PO43- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري آمونياك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيتروژن كل Total Nitrogen - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري BOD 5 - یکشنبه هفتم فروردین
در اسلام اهمیت آب در تطهیر و پالایش است. مسلمانان باید هنگام نیایش وپیش از تقرب جستن به خدا پاک و منزه باشند. در میان حیاط بعضی از مساجدحوض آب پاکیزهای وجود دارد. اما در بیشتر مسجدها، وضوخانه در پشت دیوارهاواقع شده است. فوارهها که سمبل پاکی به شمار میروند از دیگر چیزهاییهستند که در مساجد یافت میشوند. در اسلام، طهارت پیش از بجای آوردنواجبات دینی مخصوصاً نماز، از اصول ضروری است.
سه نوع طهارت در اسلام وجود دارد: اول، غسل که طهارت اصلی است و فرد پساز نیت کردن، تمام بدن را با آب پاکیزه میشوید. مسلمانان باید پس ازانجام اعمال جنسی که از نظر دینی باعث ناپاکی میشود نیز غسل کنند. غسلهمچنین پیش از نماز جمعه، دو عید بزرگ و قبل از دست زدن به قرآن، توصیهشده است. علاوه بر آن مردگان نیز باید پیش از دفن شدن غسل شوند. دومین نوعطهارت وضو است که برای زدودن آلودگیهای جزئیتر انجام میشود و باید پیشاز هریک از پنج نوبت نیایش روزانه صورت گیرد. وضو شامل شستشوی صورت با آبپاکیزه، مسح کشیدن سر با آب و شستن دستها تا آرنج و پاها تا قوزک میشود. این دستور از قرآن ریشه میگیرد. آنجا که در سوره پنجم (مائده)، آیه هفتمو هشتم آمده: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، هنگامی که برای نماز بپاخواستید صورتتان را و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهایتان را تاقوزک مسح کنید.»
و در سنت نیز با جزئیات کامل تشریح شده است، هر مسجدی نیز برای وضو گرفتن آب جاری دارد.
سومین نوع طهارت هنگامی انجام میگیرد که آب در دسترس نباشد در این موارد میتوان از شن و خاک پاکیزه استفاده کرد.
آب در مسیحیت
تقریباً همه کلیساها و فرقههای مسیحیت مراسم عبادی اولیهای دارند کهدر آن از آب استفاده میشود، غسل تعمید نماد نجات بنی اسرائیل از بردگی درمصر توسط حضرت موسی علیهالسلام و بواسطه عبورشان از دریای سرخ بوده وهمچنین از تعمید عیسی مسیح علیهالسلام توسط یحیی تعمید دهنده در اردنریشه میگیرد.
پس از رستاخیز مسیح علیهالسلام ، وی حواریون خود را به تعمید دادنبنام پدر، پسر و روح القدس فرمان داد. (انجیل متی- باب28، آیات 19 و 20)
فرقههای مختلف در عالم مسیحیت هرکدام بگونهای متفاوت به مسئله غسلتعمید مینگرند. غسل تعمید نماد رهایی از بند گناهانی است که ما را ازخداوند دور میکنند. بجز کلیسای کاتولیک، سایر فرقهها معتقدند که غسلتعمید به تنهایی موجب پاکی فرد از گناه نمیگردد بلکه این تنها اعلامیهایبیانگر ایمان و اعتقاد به مسیحیت و نوعی خوشامدگویی هنگام ورود فرد بهکلیساست. اما کلیسای کاتولیک معتقد است که بهنگام غسل تعمید تحولی عظیم درانسان رخ میدهد و این تنها یک نماد نیست بلکه عملی است که لکه ننگ گناهنخستین را از انسان میزداید. ارزش نمادین آب در سه چیز است: آب،آلودگیها را میزداید و پاک میگرداند، بدرون هرچه راه یابد آنرا سیرابمیکند آنچنان که خدا بندگانی را که غرق او شوند سیراب میکند و ما همچنانکه برای حیات معنوی به خدا نیازمندیم برای حیات فیزیکی نیز محتاج آبیم. درکلیسای عهد عتیق، غسل تعمید توسط فردی که درون آب ایستاده و آنرا بهبالاتنه افراد میپاشید، انجام میگرفت. این عمل ایمرژن (immersion) نامیده میشد. اما امروزه این واژه به فرو بردن تمام بدن به زیر آب اطلاقمیشود که توسط تعمیددهندگان و کلیسای ارتدکس اجرا میگردد. امروزه دربیشتر کلیساهای غرب این آیین با سه بار آب ریختن روی سر فرد (افیوژنaffusion) و یا تنها پاشیدن چند قطره روی سرش (اسپرشن aspersion) انجاممیشود.
اهمیت دیگر آب در مسیحیت آن چیزی است که مسیح علیهالسلام آنرا آب حیاتنامیده (انجیل یوحنا. باب چهارم: آیات یکم تا چهل و دوم ) داستان مسیحعلیهالسلام و زن سامری است. مسیح آب حیات را به زن پیشنهاد میکند تادیگر هرگز احساس تشنگی نکند. به عبارت دیگر آب حیات همان حیات جاودانه است.
آب حیات، آب متبرکی است که در آیین ویژهای مورد استفاده قرار میگیرد،بخصوص به آبی گفته میشود که در شب عید پاک، برای تعمید دادن تازه واردانبه مذهب مسیحیت، استفاده می شود. استفاده از آب جز برای تعمید دادن، بهقرن چهارم در مشرق زمین و قرن پنجم در غرب باز میگردد. سنت آب پاشیدن رویافراد در آیین عشاء ربانی از قرن نهم آغاز شد. در این زمان استفاده از قدحکه ظرفی بود حاوی آب مقدس و مردم هنگام ورود به کلیسا خود را با آن تعمیدمیدادند، بسیار متداول بود. همچنین دردعای پیش از غذا، تبرک کردن، دفعارواح شیطانی و مراسم تدفین، از آب مقدس استفاده میگردد.
طهارت در مسیحیت عمدتاً شامل غسل تعمید و شستشوی انگشتان و ظروف عشایربانی پس از پایان مراسم می شود. این عمل در دو مرحله انجام می گیرد: ابتدا جام را با شراب شسته و سپس دوباره جام و انگشتان کشیش را با آب وشراب غسل میدهند. این غسل بسیار مهم است زیرا این باور وجود دارد که پساز تبرک نان و شراب، مسیح علیهالسلام ظهور میکند
آب در یهودیت
در آیین یهود، مراسم تطهیر، نماد احیاء و حفظ پاکی و خلوص مذهبی است وریشههای آنرا میتوان در تورات یافت. این غسلها شامل شستشوی دستها،شستشوی دستها و پاها و یا فروبردن تمام بدن به زیر آب میشوند که باید باآب جاری که آب دریا، رودخانه و یا چشمه است، انجام گیرند.
در معابد، غسل توسط کاهنان، بعنوان یک آیین مقدماتی هنگام روی آوردنافراد به دین یهود انجام میگرفت. کاهنان پیش از شرکت در مراسم معبد بایددستها و پاهایشان را میشستند. غسل دادن دستها قبل و بعد از صرف غذا و دربسیاری از مناسبتهای دیگر نیز اجرا میشود.
در فصلهای ششم تا هشتم در کتاب پیدایش (نخستین کتاب تورات) داستانطوفان نوح آمده است. خداوند با فرستادن سیلی عظیم نوع بشر را هلاک کرد وتنها نوح علیهالسلام و خانوادهاش و جفتی از هر حیوان توسط کشتی نوح نجاتیافتند. داستان این سیل مهیب در فرهنگهای دیگری چون بومیان استرالیا وبرخی از ساکنین جزایر اقیانوس آرام نیز وجود دارد. اما داستان قوم یهود ازآن جهت متمایز گشته که بر انصاف و عدالت خداوند تاکید میورزد. سیل، کیفریالهی است که نوح علیهالسلام بواسطه ارزشهای اخلاقیاش از آن نجاتمییابد. سیل با پاک کردن همه گناهان از روی زمین، امکان زندگی دوباره رابه بشر داد. دریای سرخ در تاریخ یهودیت بسیار حائز اهمیت است زیرا در آغازمهاجرت بنیاسرائیل موسی و قوم یهود با عبور از آب از دست ارتش مصر کهدرتعقیب آنها بود نجات یافتند. خدا به موسی علیهالسلام کمک کرد تا بههمراه قوم بنی اسرائیل از دریا عبور کرده و بسلامت به سرزمینهای آنسویدریا برسند. پس از آن آب دریا دوباره به هم رسید و مصریان را در خود غرقکرد. این معجزه پاداش ایمان موسی علیهالسلام و قومش که قوم برگزیدهخداوند محسوب می شدند، بود. این شکاف در میان دریای سرخ نشانگر آن است کهخدا بر طبیعت و اقیانوسهای عظیم سلسله دارد. آب در اینجا گرچه مظهر قدرت ونیرومندی است اما به وسیلهای برای کیفر مصریان و حفاظت از قوم بنیاسرائیل تبدیل میشود.
میقوه (mikveh) نوعی غسل در آیین یهود برای طهارت بدن پس از تماس بامرده و همچنین پس از قاعدگی است. این عمل برای غسل دادن ظروف و نیز بعنوانیکی از آیینهای مقدماتی هنگام روی آوردن افراد به این دین صورت میگیرد.
این غسل باید با آبی که قبلاً در هیچ ظرفی ریخته نشده و تراوشی بدرونآن صورت نگرفته باشد، انجام گیرد. میقوه از دوران باستان ریشه میگیرد،دورانی که مردم پیش از ورود به معبد باید خود را در میقوه (محلی که آبفراوان در آن تجمع کرده باشد) طهارت میکردند. در این مورد اهمیت آب بدلیلخاصیت پاک کنندگیاش میباشد
نیترات آب شهری - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
واحد تصفیه آب نیروگاه نکا - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
پوشش خطوط لوله - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
مقایسه ظرفیت جذب اشباعی کربن فعال استاندارد (مرک) با کربن فعال ساخته شده در آزمایشگاه به روش شیمیایی - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
استفاده از كربن فعال گرانول در فرايند كربن زيستي - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
بهينه سازي توليد کربن فعال به روش فعالسازي شيميايي - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
زغال فعال شده چگونه کار می کند؟ - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
Avtivated Carbon چیست ؟ - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
روش هاي تامين آب شيرين - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
گذشته آب در ايران - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
آیا می دانیدها درمورد آب 4 - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
رواناب - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
جلبک - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
شيگلا - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
سیمانه کردن چاه ها - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
اهمیت آب وبهداشت آن - پنجشنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه فاضلاب ساري (EPC) - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه آب شرب و خط انتقال آب از سد شهيد رجائي (قائمشهر) به ساري - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه هفتم آب شرب تهران - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه سوم آب شرب مشهد - سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب شرق مشهد - اولنگ - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی کلات مشهد - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
اثرات مثبت و منفی سدها روی محیط زیست - دوشنبه هشتم فروردین ۱۳۹۰
حفاظت كيفي از منابع آب و محيط زيست - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
حقايق و نكاتي در مورد كيفيت آب - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه آب شماره 3 مشهد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه فاضلاب غرب مشهد - پرکند آباد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفيه خانه فاضلاب چرمشهر - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تصفیه خانه آب زهک - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري گازكربنيك CO2 در آب - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كلسيم Ca2+ - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كربنات CO3 2- و بيكربنات HCO3 - - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تعيين PH ، E.C ، % S.P خاك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
تعيين % Mgco3 % , CaCo3 خاك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كرم (سه) در نمونه آب شهر - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سختي كل Total Hardness - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيترات NO3- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري مواد معلق در آب ( TSS) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كل مواد موجود در آب ( TS ) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كل مواد محلول در آب ( TDS) - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري كلريد - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري اسيديته - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سولفات SO42- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري قليائيت - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري سختي موقت - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيتريت N- NO2- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري فسفات PO43- - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري آمونياك - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري نيتروژن كل Total Nitrogen - یکشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۰
اندازه گيري BOD 5 - یکشنبه هفتم فروردین