درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - سازمان یادگیرنده (Learning Organization)

22.jpg (364×96)11.jpg (364×96)

ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

سازمان یادگیرنده (Learning Organization)

-
-
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
سازمان یادگیرنده (Learning Organization)
سازمان یادگیرنده سازمانی است كه برای اجرای بهتر مأموریت خود، تمامی منابع (انسانی، ارزشی، فرایندی) خود را به‏طور پیوسته در جهت آموختن از تجربیات خویش (و دیگران) به‏كار می‏گیرد.
یادگیری سازمانی
یعنی “توانایی سازمان در آموختن از تجربیات خود از راه مشاهده، ارزیابی، و تحلیل شكست‏ها و پیروزی‏ها”
نقش مدیر در سازمان یادگیرنده
در سازمان‏های یادگیرنده مدیرنقش راهنما، استاد، ناصح، و مربی دارد، یعنی نقش فردی را كه برای تیم خود دیدگاه مشتركی طراحی می‏كند و مدل ذهنی تیم را به سمت آن سوق می‏دهد. مسؤولیت مدیر ایجاد سازمانی است كه در آن افراد به‏طور پیوسته ظرفیت‏های خود را برای ساختن آینده (خود و سازمان) توسعه می‏دهند- در یك جمله: با این‏كه مهمترین عامل آموختن، انگیزه خود فرد است اما مسؤولیت یادگیری سازمان با مدیران و سرپرستان است. اگر مدیران به‏آموزش و تعالی، اعتقاد (قلبی و عملی و نه‏‏فقط لفظی) داشته باشند یادگیری در سازمان‏ نهادینه می‏شود وگرنه هیچ‏ برنامه‏ای كارساز نیست.
پس شایسته است هنگام استخدام مدیران و سرپرستان و كسانی كه به هدایت تیم‏های پروژه‏ها گمارده می‏شوند این ظرفیت در آنان دیده و سنجیده شود. مهمترین ظرفیتی كه باید توجه شود توانایی (و اعتقاد و عشق) مدیر یا سرپرست به ساختن تیم و كار تیمی است. منظور از تیم معنای واقعی آن است وگرنه به گروهی افراد كه بنا به هر دلیلی گرد هم جمع شوند نمی‏توان نام تیم نهاد.
علاوه بر این،‌ در آموزش دادن خود مدیران و سرپرستان باید جدیت لازم به‏خرج رود. پیشنهاد می‏شود مدیران و سرپرستان موظف شوند هرسال درس‏های عمومی و اختصاصی معینی را بگذرانند و تمدید قرارداد و یا ترفیع ایشان منوط به موفقیت در آن درس‏ها باشد.
نقش محیط كار در سازمان‏های یادگیرنده
در سازمان‏های یادگیرنده بین فرد و سازمان اعتماد كافی وجود دارد. سازمان نیازهای معقول مادی و معنوی فرد را برمی‏آورد و از آموخته‏ها و تجربیات وی بهره‏مند می‏شود. در واقع فرد به سازمان به‏‏چشم خانواده دوم خود می‏نگرد و اگر فكری دارد با دیگران تقسیم می‏كند چون می‏داند از او قدردانی مادی و معنوی خواهد شد.
در سازمان یادگیرنده به موضوع آموختن و آموزاندن اهمیت داده می‏شود، افراد به این كار ترغیب می‏شوند و ابزار لازم در اختیار آنان قرار می‏گیرد و به شیوه مناسب از آنان قدردانی می‏شود.
در سازمان یادگیرنده در هنگام استخدام افراد، نه فقط به سطح معلومات و تجربیات آنان،‌ بلكه به میزان علاقه و توانایی آنان در انتقال دانش به دیگران توجه می‏شود. افرادی كه دانش دارند اما حاضر نیستند (یا نمی‏توانند)‌ آن را با دیگران تقسیم كنند سرمایه جدی برای یك سازمان یادگیرنده به حساب نمی‏آیند.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

* اقتباس آزاد از مقاله "خط مشی كلی آموزش" - نوشته دكتر محمد ابراهیم محجوب


مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - سازمان یادگیرنده (Learning Organization)

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - سازمان یادگیرنده (Learning Organization),مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|