درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - تفاوت تضمین كیفیت و كنترل كیفیت


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

تفاوت تضمین كیفیت و كنترل كیفیت

-
-
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
کنترل کیفیت به منظور شناسایی و رفع مشکلات در محصول جهت جلوگیری از بروز تولید محصولات بی کیفیت شکل گرفته است و تئوری های آمار نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. کنترل کیفیت بر روی محصول و شناسایی و کنترل مسائل کیفی تمرکز می کند.
کنترل کیفیت شامل آزمایش کیفی نمونه ها و ارائه‌ی برداشت آماری از آنها می باشد.
کنترل کیفیت در بخش های مختلف فرآیند تولید صورت می‌پذیرد و این کنترل ها توسط افراد آموزش دیده‌ای که درگیر در فرایند هستند انجام می شود.
وظیفه کنترل کیفیت نظارت دقیق بر تمام پدیده های موثر درتولید اعم از کنترل مراحل خرید مواد اولیه ، کنترل فرآیندتولید، کنترل محصول نهائی، بررسی بازخوردها و تحلیل نتایج به منظور حصول تمام ویژگیهای مطلوب در محصولات این شرکت میباشد.

بطور کلی می توان کنترل کیفیت را در 3 گام زیر خلاصه کرد:

1 - کیفیت اندازه گیری می شود.
2 - کیفیت با استاندارد های از پیش تعیین شده مقایسه می شود.
3 - اقدامات موثر جهت کاهش اختلافات با استانداردها انجام می شود.

کنترل کیفیت غالبا شامل فعالیت های عمومی می شود که اطلاعات بدست آمده و محاسبه شده در مورد فرایند را بدقت بررسی می کند و از روش های استاندارد مورد تایید برای نشر محاسبات و اندازه گیری ها، تخمین و آرشیو اطلاعات و گزارشات استفاده می کند.

تضمین کیفیت(QA ) یک سیستم بازبینی بیرونی و یک سری رویه های ممیزی است که توسط افراد خارج از فرایند صورت می پذیرد. در بسیاری از اوقاتQA فقط در مورد محصول نهایی و پایان فرایند بکار می رود، اما یک برنامه تضمین کیفیت موثر و کارا باید تمام مراحل اعم از برنامه ریزی و گام های کنترل کیفیت( QC ) را مورد ارزیابی قرار دهد.

تضمین كیفیت بدین معناست كه محصولات و خدمات را درست منطبق با خواستهای مشتری تحویل دهیم. بعبارتی تضمین كیفیت اجرای یكسری كنترلها بر اساس مستندات در مراحل حساس تجاری است به طوری كه این اطمینان به وجود آید كه دقیقاً نیازهای مشتری تأمین شده است. تضمین كیفیت را با كنترل كیفیت نباید اشتباه كرد. كنترل كیفیت به كیفیت خدمات و تولیدات شما مربوط می شود.

تضمین كیفیت، سیستم كنترلها بر اساس مستندات در داخل سیستم شماست به طوری كه هیچگاه مشتری خود را از دست ندهید. به عبارت دیگر تضمین كیفیت احتمال بروز خطا را كه موجب ایجاد ضرر برای شما و مشتری شما می شود از بین می برد. ضرری كه ممكن است از منافع مشتری بكاهد یا حسن شهرت شما را از بین ببرد.

تفاوت تضمین كیفیت و كنترل كیفیت



نظرات

ادامه مطلب ادامه مطلب

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - تفاوت تضمین كیفیت و كنترل كیفیت

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - تفاوت تضمین كیفیت و كنترل كیفیت,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات