درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب مرداد 1397


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

7 ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺑﺮاى اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه

1397/05/24
08:41
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
در ﯾﮏ ﭘﺮوژه ﺳــﻨﺘﻰ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻧﯿﺎزﻫﺎ در دو ﺳــﻄﺢ ﺟﻤﻊ آورى ﻣﻰ ﺷــﻮد. ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﺳــﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺸــﻮر ﭘﺮوژه را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﻨﯿــﺪ. ﻧﯿﺎزﻫﺎى دﻗﯿﻖ در ﻃﻰ ﯾﮏ ﻓﺎز ﺗﺠﺰﯾــﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ، ﺟﻤﻊ آورى ﻣﻰ ﺷــﻮد و ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ درﯾﺎﺑﯿﺪ ﮐﻪ راه ﺣﻞ را ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻃﺮاﺣﻰ و اﺟﺮا ﮐﻨﯿﺪ.
ﺑــﺮاى ﺟﻤــﻊ آورى ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه ﻣﻰ ﺗــﻮان  4ﻣﺮﺣﻠــﻪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ: اﺳﺘﺨﺮاج، ﻣﻌﺘﺒﺮﺳﺎزى، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺸﺨﺼﺎت، و ﺗﺄﯾﯿﺪ.
ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺳــﺘﺨﺮاج، ﺟﺎﯾﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻى ﭘﺮوژه، ﺟﻤﻊ آورى ﻣﻰ ﺷــﻮد. ﺑﺮاى اﺳــﺘﺨﺮاج ﻧﯿﺎزﻫﺎى دﻗﯿﻖ، ﻣﺪﯾﺮ ﭘﺮوژه ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎى ﻣﻨﺎﺳــﺒﻰ را ﻣﻄــﺮح ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ دﻗﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﺳــﺦ ﻫﺎ ﮔﻮش دﻫــﺪ. ﺟﻤﻊ آورى ﻧﯿﺎزﻫــﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، اﺣﺘﻤــﺎﻻً ﻣﺘﺪاول ﺗﺮﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ اﺳــﺖ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺣﺎل، ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎى دﯾﮕﺮى ﻫﻢ ﺑﺮاى اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه وﺟﻮد دارد. ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﭘﺮوژه ﺧﻮد از ﭼﻨﺪ ﺗﮑﻨﯿﮏ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ:
 ﻣﺼﺎﺣﺒـﻪ ﻫﺎى ﯾﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ: راﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺑﺮاى ﺟﻤﻊ آورى ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه، آن اﺳﺖ ﮐﻪ از ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ﻧﯿﺎزﺷﺎن ﭼﯿﺴﺖ.
 ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎى ﮔﺮوﻫﻰ: ﺗﻔﺎوت آن ﺑﺎ ﻣﻮرد ﻗﺒﻠﻰ اﯾﻦ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ. ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎى ﮔﺮوﻫﻰ ﺑﻪ آﻣﺎدﮔﻰ ﺑﯿﺸﺘﺮى ﻧﯿﺎز دارد و رﺳﻤﻰ ﺗﺮ اﺳﺖ.
 ﺟﻠﺴـﺎت ﺗﺴﻬﯿﻞ ﺷـﺪه: در اﯾﻦ ﺟﻠﺴﺎت، ﮔﺮوه ﺑﺰرﮔﺘﺮى را ﺑﺮاى ﻫﺪﻓﻰ ﻣﺸــﺘﺮك ﮔﺮد ﻫﻢ ﻣﻰ آورﯾﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﮐﺎر ﺳــﻌﻰ دارﯾﺪ ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﻣﺸﺘﺮك را ﺑﻪ ﺷﯿﻮه اىﺳﺮﯾﻌﺘﺮ ﺟﻤﻊ آورى ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺟﻠﺴـﺎت ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸـﺘﺮك )JAD(: ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﻮرد ﻗﺒﻠﻰ اﺳــﺖ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت ﮐﻪ ﮔﺮوه ﻧﻮﻋﺎً ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻰ ﮐﻪ اﻫﺪاف ﺟﻠﺴﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮔﺮدد، در ﺟﻠﺴــﻪ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ؛ ﯾﻌﻨﻰ ﺗﺎ زﻣﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اى ﮐﺎﻣﻞ از ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺷﻮد و ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.
 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ: ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﻏﯿﺮرﺳﻤﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺮاى ﺟﻤﻊ آورى ﻧﯿﺎزﻫــﺎ از ذى ﻧﻔﻌﺎﻧﻰ ﮐﻪ در ﻣﺤﻞ ﻫﺎى دور ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﯾﺎ آﻧﻬﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ اﻃﻼﻋﺎت اﻧﺪﮐﻰ در ﻣﻮرد ﻧﯿﺎزﻫﺎى ﭘﺮوژه دارﻧﺪ، ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳـﺎزى: در اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻣﺪرن، ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎى اوﻟﯿﻪ اى را ﺟﻤﻊ آورى ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺮاى ﺳــﺎﺧﺖ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ اوﻟﯿﻪ، ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻰ دﻫﯿﺪ. اﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ را ﺑﻪ ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﯿﺪ و او ﻧﯿﺎزﻫﺎى دﯾﮕﺮى را ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﻋﻼم ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. ﺷﻤﺎ ﻣﺪل را اﺻﻼح ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ و اﯾﻦ ﭼﺮﺧﻪ ﺗﺎ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎى ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد دﻓﻌﺎت ﺗﻮاﻓﻖ ﺷﺪه اى ﺗﮑﺮار ﻣﻰ ﺷﻮد.
 زﯾـﺮ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘـﻦ اﻃﺮاﻓﯿﺎن: ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻌﻀﻰ از اﻓﺮاد، ﮐﺎر ﺧﻮد را ﺑﺎ روال ﺧﺎﺻﻰ اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ آن ﺑﺮاﯾﺸﺎن دﺷﻮار اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺻﻮرت ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ آﻧﻬﺎ را در ﺣﯿﻦ اﻧﺠﺎم ﮐﺎر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺗﺼﻮﯾﺮى ﮐﻠﻰ ﺑﻪ دﺳﺖ آورﯾﺪ.


ادامه مطلب ادامه مطلب

داﺳﺘﺎن ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ: اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺤﺒﻮب و ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪ؟

1397/05/17
22:36
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
اﻣﺮوزه ﺑﺮﻧﺪ اﺳــﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ را ﻣﻰ ﺗﻮان رﻫﺒﺮ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﮐﺴــﺐ و ﮐﺎرﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎﻓﻰ ﺷــﺎپ و ﻗﻬﻮه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ، داﻧﺴــﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺣﺎﺻﻞ داﺷﺘﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﺑﺎزارﯾﺎﺑﻰ و رﻓﺘﺎر اﻗﺘﺼﺎدى ﻣﻨﺎﺳﺐ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺪ اﺳﺖ.
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ و ﻧﮑﺎت ﮐﻠﯿﺪى ﻣﺘﻌﺪدى ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺪ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ  21366ﺷﻌﺒﻪ در ﺑﯿﺶ از  60ﮐﺸﻮر ﺟﻬﺎن را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص دﻫﺪ و ﻫﻮارد ﺷﻮﻟﺘﺰ، ﻣﺪﯾﺮ ﻋﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ، را ﺑﻪ ﯾﮑﻰ از اﻓﺮاد ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺟﻬﺎن ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ. در اﯾﻨﺠﺎ ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪى ﻣﺆﺛﺮ در ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﺮﻧﺪ اﺳــﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﺑﺮرﺳﻰ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﻢ:
 آﻏﺎز ﺑﺎ ﻣﻘﯿﺎﺳﻰ ﮐﻮﭼﮏ و رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺪرﯾﺠﻰ: اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﮐﻪ در ﺳــﺎل  1971در ﺳﯿﺎﺗﻞ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﺷﺪ، اﺑﺘﺪا ﻓﻘﻂ داﻧﻪ ﻫﺎى ﻗﻬﻮه را ﺑﻪ ﻓﺮوش ﻣﻰ رﺳــﺎﻧﺪ. ﻫﻮارد ﺷﻮﻟﺘﺰ ﺑﺮﻧﺪ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ را در ﺣﺎﻟﻰ در ﺳﺎل  1987ﺧﺮﯾﺪارى ﮐﺮد ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ  6ﻓﺮوﺷﮕﺎه داﺷﺖ. ﭘﺲ از آن، ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﻪ دﻫﻪ ﻃﻮل ﮐﺸﯿﺪ ﺗﺎ اﯾﻦ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻓﻌﻠﻰ ﺧﻮد ﺑﺮﺳﺪ.
 رﻫﺒﺮى اﺳـﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ: ﻣﻰ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻫﻮارد ﺷــﻮﻟﺘﺰ ﻫﻤﻮاره ﻫﺴــﺘﻪ ﻣﺮﮐﺰى رﻫﺒﺮى ﺑﺮﻧﺪ اﺳــﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﻣﻮﻓﻖ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﯿﺸــﻨﻬﺎد اﺳﺘﻔﺎده از اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺑﻮد ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺳﻂ ﺷــﻮﻟﺘﺰ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳــﺖ. اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻣﺸــﺘﺮﯾﺎن در ﻣﺤﯿﻄﻰ ﮐﺎﻣﻼً دوﺳــﺘﺎﻧﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﺳــﺘﺮاﺗﮋى ﺑﺎزارﯾﺎﺑﻰ ﯾﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺪ ﺷﺪه اﺳــﺖ. از ﺳﻮى دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ اﻣﮑﺎن ﺳﻔﺎرﺷــﻰ ﺳﺎزى و آﮔﺎه ﺳﺎزى ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﻪ ﺳــﺰاﯾﻰ در ﺟﺬب ﻣﺸــﺘﺮى وﻓﺎدار ﺑﺮاى ﺑﺮﻧﺪ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
 داﺷـﺘﻦ ﻣﺪل ﮐﺴـﺐ و ﮐﺎر ﺑﺮ اﺳـﺎس ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ و ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮه ورى: ﻣﺪل ﮐﺴــﺐ و ﮐﺎر ﺑﺮﻧﺪﻫﺎﯾﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﮐﻪ در ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻬﺎن ﺷــﻌﺒﻪ دارﻧﺪ ﺑﺮاى ﻫﺮ ﮐﺸﻮر ﻣﺘﻔﺎوت ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﻬﺮه ورى ﻧﯿﺰ ﯾﮑﻰ دﯾﮕﺮ از ﻋﻮاﻣﻠﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺪ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﻰ دﻫﺪ. ﺑﺮﻧﺪ اﺳــﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ دو ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎرى ﻧﺎم ﺑﺮﻧﺪ ﺧﻮد در ذﻫﻦ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ.
 ﻣﺸـﺘﺮى ﻣﺪارى: ﻣﻄﻤﺌﻨﺎً ﺷــﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺣﻖ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮى اﺳــﺖ" آﺷﻨﺎ ﻫﺴﺘﯿﺪ. در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﯾﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺮاى ﺑﺮﻧﺪ اﺳﺘﺎرﺑﺎﮐﺲ 
در ﺳﻪ ﺟﻤﻠﻪ زﯾﺮ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد:
اﮔﺮ ﻣﺸﺘﺮى از ﻣﺤﺼﻮل ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﺷﺪه راﺿﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻣﺤﺼﻮل دﯾﮕﺮى ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺧﻮد ﻣﺸﺘﺮى در اﺧﺘﯿﺎر او ﻗﺮار ﻣﻰ