درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

3 ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ از ﺗﻬﯿﻪ ﮔﺰارش ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه

1396/09/12
16:19
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﮔــﺰارش ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ اﻣــﮑﺎن ﻣﻰ دﻫﺪ ﮐﻪ دﻻﯾﻞ ﺑﺴــﺘﻦ ﭘﺮوژه و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺮاﺣﻠﻰ را ﮐﻪ در ﻧﻈﺮ دارﯾﺪ ﺑﺮاى اﻧﺠﺎم درﺳﺖ اﯾﻦ ﮐﺎر دﻧﺒﺎل ﮐﻨﯿﺪ، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﻮارد ﺑﺴﯿﺎرى وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ آزاد رﻫﺎ ﺷﺪه اﻧﺪ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺮاﺣﻞ زﯾﺮ را دﻧﺒﺎل ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﺮاى ﺗﻬﯿﻪ ﮔﺰارش ﺧﺎﺗﻤﻪ 
ﭘﺮوژه، آﻣﺎده ﺷﻮﯾﺪ: ﺑﺮرﺳـﻰ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎى ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭘﺮوژه، رﻋﺎﯾﺖ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﻗﺒﻞ از اﻗﺪام ﺑﻪ ﺑﺴــﺘﻦ ﭘﺮوژه، ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻌﯿﯿــﻦ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎى ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه، ﮐﺎﻣﻼً ﺑﺮآورده ﺷﺪه اﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ. ﻣﺜﻼً:
 آﯾﺎ ﺗﻤﺎﻣﻰ اﻫﺪاف ﭘﺮوژه، ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ؟
 آﯾﺎ ﭘﺮوژه، ﻣﻨﺎﻓﻊ اﻋﻼم ﺷﺪه را ﺑﻪ دﺳﺖ آورده اﺳﺖ؟
 آﯾﺎ ﺗﻤﺎﻣﻰ اﻗﻼم ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻮﯾﻞ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺪه اﻧﺪ؟
 اﻗـﻼم ﺑﺎز و ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻒ را ﺑﺒﻨﺪﯾـﺪ. در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻤﺎﻣﻰ اﻗﻼم ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻒ و ﺑﺎز را ﻓﻬﺮﺳــﺖ ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻨﻬﺎ ﻧﻮﻋﺎً ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﻰ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭘﺮوژه، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻧﺸــﺪه، ﻧﺸﺎن داده ﻣﻰ ﺷــﻮﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﺴــﺎﺋﻞ ﭘﺮوژه ﯾﺎ اﻗﻼم دﯾﮕﺮى ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﻻزم اﺳــﺖ ﺑــﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺷــﻮد. در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﮐﻪ اﻗــﻼم ﺑﻼﺗﮑﻠﯿﻒ را ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ، ﺑﺎﯾﺪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﻬﺖ ﺣﻞ و ﻓﺼﻞ ﮐﺎﻣﻞ آﻧﻬﺎ را ﻧﯿﺰ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 اﻗﺪاﻣﺎت ﺑﺴﺘﻦ ﭘﺮوژه را اﻧﺠﺎم دﻫﯿﺪ. ﭘﺲ از اﺟﺮاى ﻣﺮاﺣﻞ ﻓﻮق، اﮐﻨــﻮن ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺗﻤﺎﻣﻰ اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم ﺟﻬﺖ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه را ﻓﻬﺮﺳــﺖ ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻦ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻮارد زﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ:
 ﺗﺤﻮﯾﻞ اﻗﻼم ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﻧﻬﺎﯾﻰ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮى ﯾﺎ ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻠﯿﺎت 
ﺟﻤﻊ آورى و ﺛﺒﺖ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻣﺪارك و ﻣﺴﺘﻨﺪات ﭘﺮوژه
 ﺧﺎﺗﻤﻪ دادن ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻗﺮاردادﻫﺎى ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران و ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن  
آزادﺳﺎزى ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻣﻮاد ﭘﺮوژه 
اﻃﻼع دادن ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه ﺑﻪ ذى ﻧﻔﻌﺎن 
ﺑﻌــﺪ از آﻧﮑــﻪ ﻣﺮاﺣﻞ ﻓﻮق را ﺑﻪ ﻃــﻮر ﮐﺎمل ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳــﺎﻧﺪﯾﺪ، آﻣﺎده اﯾﺪ ﮐﻪ ﮔﺰارش ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﺮوژه را ﺗﻬﯿﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. اﯾﻦ ﮔﺰارش، ﭘﺲ از ﺗﮑﻤﯿﻞ، ﺟﻬﺖ اﻣﻀﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻣﻰ ﻣﺎﻟﻰ ﭘﺮوژه اراﺋﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.


ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﺳﻮى آﻏﺎزى درﺳﺖ

1396/09/11
15:40
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎ اﻏﻠﺐ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﻰ ﺷــﻮﻧﺪ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﺗﺎزه اﺳــﺘﺨﺪام ﺷﺪه، ﺧﺼﻮﺻﺎً آﻧﻬﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺎزﮔﻰ وارد ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر ﺷﺪه اﻧﺪ، ﻓﺎﻗﺪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ 
ﻣﻬﺎرت ﻫﺎﯾﻰ ﻫﻤﭽﻮن:
 ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﺳﺎزﻣﺎﻧﻰ، ﻣﺜﻞ: ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﯾﻤﯿﻞ ﻫﺎ، ﻓﺎﯾﻞ ﺑﻨﺪى، اﺳﺘﻔﺎده از  To_Do_Listو اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى
 ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎن
 ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ارﺗﺒﺎﻃﻰ اﻋﻢ از ﺧﻮاﻧﺪن، ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن
 ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺷﺎﻣﻞ: ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺗﻮﻓﺎن ﻓﮑﺮى ﺑﺮاى ﭘﯿــﺪا ﮐﺮدن راه ﺣــﻞ ﻫﺎى ﺑﺎﻟﻘــﻮه، ارزﯾﺎﺑﻰ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ، و ﺑــﻪ ﮐﺎر ﮔﯿﺮى ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ اﯾﺪه

 ﻣﻬـﺎرت ﻫﺎى ﺑﯿﻦ ﻓﺮدى، ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒــﺎرت دﯾﮕﺮ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﮐﺎر ﮐﺮدن ﺑﺎ دﯾﮕﺮان

 ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﭘﺎﯾــﻪ را ﺑــﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺟﺪﯾﺪ، آﻣــﻮزش دﻫﯿﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈــﻮر، ﮐﺎر را ﺑﺎ ارزﯾﺎﺑﻰ ﻧﯿﺎزﻫﺎى آﻣﻮزﺷــﻰ آﻏﺎز ﮐﻨﯿﺪ. ﺳﭙﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎﯾﻰ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﭙﺮدازﯾﺪ، ﯾﮏ ﻃﺮح ﯾﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻰ ﺗﻬﯿﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨــﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ را ﻓﺮا ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، و در ﻓﻮاﺻﻞ ﻣﻨﻈﻢ، ﭘﯿﺸــﺮﻓﺖ آﻧﺎن را ﻣﻮرد ﭘﺎﯾﺶ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻔﯿﺪ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ رﻫﺒﺮى را در ﻧﯿﺮوﻫﺎى ﺗﺎزه اﺳﺘﺨﺪام ﺷﺪه، ﺑﺮرﺳﻰ و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﻰ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ آﻣﻮزش و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﺸﺎن ﺑﭙﺮدازﯾﺪ.



ﺗﻬﯿﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى

1396/09/9
13:26
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾــﺖ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى، ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﻮرد اﺳــﺘﻔﺎده ﺑﺮاى اﯾﺠــﺎد و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎﻧﺒﻨــﺪى ﭘﺮوژه را ﺗﺸــﺮﯾﺢ ﻣﻰ ﮐﻨــﺪ. ﻫﻤﻪ ﭘﺮوژه ﻫﺎ ﻧﯿﺎزى ﺑــﻪ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﺪارﻧﺪ، اﻣﺎ اﮔﺮ ﭘﺮوژه ﺷﻤﺎ داراى ﯾﮏ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﭘﯿﭽﯿﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻰ و ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﻧﯿﺎز دارد، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد. اﺟﺰاء ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮارد زﯾﺮ را ﺷﺎﻣﻞ ﺷﻮد:
 ﻧﻘﺶ ﻫﺎ و ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎ: ﻧﻘﺶ ﻫــﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ )ﺻﺎﺣﺐ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى، اﻓــﺮادى ﮐﻪ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ آﻧﺮا ﺑــﻪ روز ﮐﻨﻨﺪ، و اﻓﺮادى ﮐــﻪ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ آﻧﺮا ﺑﺨﻮاﻧﻨﺪ( و ﺗﻮاﻧﺎﯾﻰ دﺳﺘﺮﺳــﻰ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﭘﺮوژه، در اﯾﻦ ﻗﺴــﻤﺖ ﺷﺮح داده ﻣﻰ ﺷﻮد.
 ﻓﺮﮐﺎﻧـﺲ ﺑـﻪ روز رﺳـﺎﻧﻰ: در اﯾﻦ ﻗﺴــﻤﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣــﻰ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﭘﺮوژه در ﭼﻪ ﻓﻮاﺻﻞ زﻣﺎﻧﯿﻰ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ روز ﺷﻮد. ﺑﺮرﺳـﻰ و ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى: در اﯾﻨﺠﺎ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻻزم ﺟﻬﺖ ارزﯾﺎﺑــﻰ و ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﭘﯿﺸــﻨﻬﺎدى ﺑﺮاى زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﭘﺮوژه، ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻰ ﮔﺮدد.
 اﺑﺰارﻫﺎ: ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ اﺑﺰار زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﮐﻪ در ﭘﺮوژه ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ، ﮐﺴــﺎﻧﻰ ﮐﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ اﺑﺰار دﺳﺘﺮﺳﻰ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ، و اﯾﻨﮑﻪ اﻓﺮاد ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﺑﺎ اﯾﻦ اﺑﺰار ﭼــﻪ ﮐﺎرى ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻧﺠــﺎم دﻫﻨﺪ، در اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﻣﻰ ﺷﻮد.
 ﮔـﺰارش ﻫﺎ: ﻧﺎم و ﻧﻮع ﮔــﺰارش ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﺑﺮاى ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺮوژه، ﻣﻮرد اﺳــﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻰ دﻫﯿﺪ، اﯾﻨﮑﻪ ﭼﻪ ﮐﺴــﺎﻧﻰ آﻧﻬﺎ را درﯾﺎﻓﺖ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮐﺮد، ﻓﻮاﺻﻞ زﻣﺎﻧﻰ ﮔﺰارش ﻫﺎ و ﻏﯿﺮه، در اﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﯿﺎن ﻣﻰ ﺷﻮد.
 ﯾﮑﭙﺎرﭼـﻪ ﺳـﺎزى زﻣﺎﻧﺒﻨـﺪى ﻫﺎ: ﻣﻌﻤــﻮﻻً ﻫﺮ ﭘــﺮوژه داراى ﯾﮏ زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﻣﺴــﺘﻘﻞ اﺳــﺖ، اﻣﺎ در ﺑﻌﻀﻰ از ﻣﻮارد، زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﮐﻠﻰ ﭘﺮوژه، ﺣﺎﺻﻞ ﺗﺠﻤﯿﻊ و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺳﺎزى زﻣﺎﻧﺒﻨﺪى ﻫﺎى ﺟﺰﺋﻰ ﺗﺮ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.


6 ﮔﺎم ﺑﺮاى ﺣﻞ ﻣﻨﺎﻗﺸﺎت ﭘﺮوژه

1396/09/5
19:46
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﺑﻌﻀــﻰ از ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ اﻓﺮاد ﺑﻬﺘﺮى ﺑﺮاى ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺮدن داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮاﻧﻰ ﮐﻪ ﺧﻮب اﻓﺮاد را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺎ ﻫﺮ ﻧﻮع ﻓﺮدى ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﮐﺎر ﮐﻨﻨﺪ و از ﭼﺎﻟﺶ ﮐﺎر ﮐﺮدن در ﻣﯿﺎن ﻣﺸــﮑﻼت، ﻧﻤﻰ ﮔﺮﯾﺰﻧﺪ. ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ درﮔﯿﺮى ﻫﺎ ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﻮﯾﺪ و ﻧﺒﺎﯾﺪ آﻧﻬﺎ را ﻧﺎدﯾﺪه ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ. ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ آﻧﻬﺎ ﻓﻘﻂ ﻣﺸﮑﻞ را ﺑﺪﺗﺮ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ زودﺗﺮ ﺑﺎ اﺧﺘﻼف ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﯿﺪ، آﺳﺎﻧﺘﺮ ﺣﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﻣﻨﺎﻗﺸــﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﯿﺎن ﺷــﻤﺎ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮاﻧﺘﺎن، ﻫﻤﺘﺎﯾﺎﻧﺘﺎن، ﯾﺎ ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﺘﺎن رخ دﻫﺪ. ﻣﻮارد زﯾﺮ، ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ از ﻣﻨﺎﻗﺸــﺎﺗﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﭘﺮوژه ﻫﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﯿﺪ:
 رﺋﯿﺴــﺘﺎن از ﭘﯿﺸــﺮﻓﺖ ﭘﺮوژه ﻧﺎاﻣﯿﺪ ﺷــﺪه و ﻋﻠﻨﺎً در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﻓﺮاد ﺗﯿﻤﺘﺎن، ﭘﺮوژه را از ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﮔﯿﺮد.
 ﻫﻤﮑﺎرﺗــﺎن ﭼﯿﺰى را از ﺷــﻤﺎ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﻤــﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﻧﻤﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ در ﭼﻬﺎر ﭼﻮب زﻣﺎﻧﻰ ﺧﻮاﺳــﺘﻪ ﺷــﺪه، اﻧﺠﺎم دﻫﯿﺪ؛ در ﻧﺘﯿﺠﻪ او ﻋﺼﺒﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﺷﻮد.

 ﮐﺎرﮐﻨﺎﻧﺘﺎن ﻓﮑﺮ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻫﺎى زﻣﺎﻧﻰ، واﻗﻊ ﺑﯿﻦ ﻧﯿﺴــﺘﯿﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ اﺷــﮑﺎل ﺗﺮاﺷــﻰ ﯾﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﺻﺪاﯾﺸﺎن، ﻋﺪم ﭘﺬﯾﺮش ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﻰ دﻫﻨﺪ. 
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﻗﺸﻪ اى ﺑﻪ وﻗﻮع ﻣﻰ ﭘﯿﻮﻧﺪد، اﯾﻦ ﻣﺮاﺣﻞ را دﻧﺒﺎل ﮐﻨﯿﺪ:
 ﭼﻨﺪ دﻗﯿﻘﻪ ﻣﺤﻞ را ﺗﺮك ﮐﻨﯿﺪ. ﻧﻮﺷﯿﺪن ﯾﮏ ﻓﻨﺠﺎن ﭼﺎى ﯾﺎ اﻧﺪﮐﻰ ﻗﺪم زدن، ﺑﻪ ﻫﺮ دو ﻃﺮف ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻮﻧﺴﺮدى ﺧﻮد را ﺑﺎزﯾﺎﺑﻨﺪ و ﺑﺮ ﺧﻮد ﻣﺴﻠﻂ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ اﻓﮑﺎر ﺧﻮد را ﺟﻤﻊ و ﺟﻮر ﮐﻨﻨﺪ.
 وﺿﻌﯿﺖ ﻗﺒﻞ را ﺗﻐﯿﯿﺮدﻫﯿﺪ. ﮔﻔﺘﮕﻮى ﻣﺠﺪد را ﺑﺎ ﺟﻤﻠﻪ اى ﻣﺴﺎﻟﻤﺖ آﻣﯿﺰ ﺷــﺮوع ﮐﻨﯿﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣﺘﺄﺳــﻔﻢ، ﻣﻦ ﺗﺤﺖ ﻓﺸــﺎر ﺑﻮدم." ﯾﺎ ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ دوﺑﺎره ﺷﺮوع ﮐﻨﯿﻢ.".  اﯾﻦ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎﯾﻰ ﻣﺜﺒﺖ ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

 ﻋﻠﺖ ﻣﻨﺎﻗﺸـﻪ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﻰ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﯿﺸــﺘﺮ ﻣﻮاﻗﻊ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺪت ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﺘﻮاﻧﯿﺪ ﻋﻠﺖ واﻗﻌﻰ ﺗﻀﺎد را ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ. درك ﺧﻮد را از ﻋﻠﺖ ﻣﻨﺎﻗﺸﻪ ﺑﯿﺎن ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ آﯾﺎ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ آن ﻣﻮاﻓﻖ اﺳﺖ.
 ﻣﺸـﮑﻞ را ﺣﻞ ﮐﻨﯿﺪ. ﻫﺮ دو ﻃﺮف ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﮐﺎرﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺴــﺌﻠﻪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اى ﺳــﺎزﻧﺪه ﺣﻞ ﺷﻮد. در ﻣﻮرد راه ﺣﻞ ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﮔﻔﺘﮕﻮ ﮐﻨﯿﺪ و ﻣﺰاﯾــﺎ و ﻣﻌﺎﯾﺐ ﻫﺮ ﯾﮏ را ﻗﺒــﻞ از ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮى در ﻣﻮرد ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راه ﺣﻞ، ﺑﺮرﺳﻰ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺑﻪ زﺑﺎن ﺑﺪن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. در ﻃﻰ ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻣﺮاﺣﻞ ﻓﻮق ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺮاﻗﺐ زﺑﺎن ﺑﺪن ﺧﻮد ﺑﺎﺷﯿﺪ و ﺑﻪ زﺑﺎن ﺑﺪن ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷــﯿﺪ. دﺳﺘﺎن ﺧﻮد را از ﺟﯿﺒﺘﺎن ﺑﯿﺮون ﺑﯿﺎورﯾﺪ؛ از ﺣﺮﮐﺎت ﻧﺮم و آﻫﺴﺘﻪ اﺳــﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ؛ ﺻﺪاى ﺧﻮد را ﺑﺎﻻ ﻧﺒﺮﯾﺪ؛ ﺗﻤﺎس ﭼﺸﻤﻰ ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ؛ و ﺧﻮب ﮔﻮش ﮐﻨﯿﺪ.
 ﺑﺮ روى ﯾﮏ ﺳـﺮى از اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻮاﻓﻖ ﮐﻨﯿﺪ، و آﻧﻬﺎ را دﻧﺒﺎل ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. اﯾﻦ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻄﺌﻦ ﺷﻮﯾﺪ ﮐﻪ اﺧﺘﻼف، ﺣﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﻋﺘﻤﺎدى اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎى ﻣﺸــﺎﺑﻪ در آینده کمک میکنند.


مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|