درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

6 اﺻﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارىCialdini

1396/09/18
23:44
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
 6اﺻﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارى، ﮐﻪ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان  6ﺳــﻼح ﻧﻔﻮذ ﻧﯿﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد، ﺗﻮﺳﻂ Robert Cialdini ﻣﻄﺮح ﺷﺪ و در ﺳﺎل 1984 در ﮐﺘﺎب ﺗﺤﺴﯿﻦ ﺷﺪه او، Influence: The Psychology of Persuasion"، ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮔﺮدﯾﺪ.
اﯾﻦ اﺻﻮل ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
 ﻋﻤـﻞ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ: ﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺗﻤﺎﯾﻞ دارﯾــﻢ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎر ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﻫﻤﮑﺎر ﺷــﻤﺎ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ درﮔﯿﺮ ﭘﺮوژه اى ﻫﺴــﺘﯿﺪ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﺧﻮاﻫﯿﺪ داﻧﺴــﺖ ﮐــﻪ از اﯾﺪه ﻫﺎى او ﺑﺮاى 
ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎى ﺗﯿﻢ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺗﻌﻬـﺪ )و ﺛُﺒﺎت(: ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾــﻪ، اﻓﺮاد ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻋﻤﯿﻘﻰ دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﺑﺎﺷــﻨﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ در اﺑﺘﺪا از اﯾﺪه ﯾﮏ ﭘﺮوژه اﺳــﺘﻘﺒﺎل ﮐﺮده ﺑﺎﺷﯿﺪ، اﺣﺘﻤﺎﻻً در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪ ﻧﯿﺰ از آن ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﮐﺮد.
 اﺛﺒـﺎت ﺟﻤﻌﻰ: ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌــﺪاد اﻓﺮادى ﮐﻪ ﮐﺎرى را اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ ﺑﯿﺸــﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺷــﻤﺎ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﮐﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﺑﯿﺸــﺘﺮ اﻋﻀﺎى ﺗﯿﻢ ﺗﺎ دﯾﺮوﻗﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮى ﺑﻪ ﻣﺎﻧﺪن و اداﻣﻪ ﮐﺎر ﺗﺎ دﯾﺮوﻗﺖ ﺧﻮاﻫﯿﺪ داﺷﺖ.
 ﻋﻼﻗﻪ: اﻓﺮاد ﻣﻌﻤﻮﻻٌ ﺑﺎ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﯿﺸﺘﺮى ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻓﺮاد ﻣﻮرد 
ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮد ﻗﺮار ﻣﻰ ﮔﯿﺮﻧﺪ.
 ﻗﺪرت: ﻣﻌﻤﻮﻻً اﻓﺮاد ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺴــﺎﻧﻰ ﮐﻪ در ﻣﻨﺼﺐ ﻗﺪرت ﻫﺴــﺘﻨﺪ، اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ و وﻇﯿﻔﻪ ﺷﻨﺎﺳــﻰ ﺑﯿﺸﺘﺮى دارﻧﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨــﺪﮔﺎن ﻣﺤﺼﻮﻻت داروﯾﻰ، 
ﭘﺰﺷﮑﺎن را ﺑﺮاى ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺧﻮد ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻰ ﮔﯿﺮﻧﺪ.
 ﮐﻤﯿـﺎب ﺑـﻮدن: اﯾﻦ اﺻــﻞ ﺑﯿﺎن ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐــﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ دﺳﺘﺮﺳــﻰ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺪود اﺳــﺖ، ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮى دارﻧﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷــﻮد ﮐﻪ ﺷﺮاﯾﻂ وﯾﮋه ﺑﺮاى ﺧﺮﯾﺪ ﯾﮏ ﮐﺎﻻى ﺧﺎص ﺑﺰودى ﭘﺎﯾﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻓﻮراً آﻧﺮا ﺑﺨﺮﯾﺪ.ﺷــﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ دﯾﮕﺮان را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ ﯾﺎ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﺳﺎزﯾﺪ، از اﯾﻦ اﺻﻮل اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.


از ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﻓﻨﻰ ﺗﺎ ﻣﺪﯾﺮ

1396/09/16
08:00
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪن از ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﻓﻨﻰ ﺑﻪ ﻣﺪﯾﺮ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ وﯾﮋه اﮔﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ اى در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﯾﺎ ﮐﻢ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. اﺑﺘﺪا ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎﯾﻰ ﻧﯿﺎز دارﯾﺪ ﺗﺎ ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺸﻮﯾﺪ، و ﺳﭙﺲ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎى ﺟﺪﯾﺪ را ﯾﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺑﯿﺎﻣﻮزﯾﺪ. ﺑﻪ ﯾﺎد داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷــﯿﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﺎر ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮى ﯾﮏ ﻣﻬﺎرت ﺗﻤﺮﮐﺰ ﮐﻨﯿﺪ. 
اﯾﻦ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
 ﻣﺤـﻮل ﮐﺮدن ﮐﺎرﻫﺎ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان: ﺷــﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻨــﻮان ﯾﮏ ﻣﺪﯾﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ ﮐــﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﺎرﻫﺎ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻪ اﻓــﺮاد ﺗﯿﻤﺘﺎن ﻣﺤﻮل ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻰ ﺷــﻮد ﮐﻪ وﻗﺖ ﺧﻮد را ﺻﺮف اﻧﺠﺎم ﮐﺎرﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ دﯾﮕﺮ از وﻇﺎﯾﻒ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺴﺖ، ﻧﮑﻨﯿﺪ.
 ﺑﺮﮔﺰارى ﺟﻠﺴـﺎت روزاﻧـﻪ ﮐﻮﺗﺎه و ﻣﺨﺘﺼﺮ: ﺷــﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ آﮔﺎﻫﻰ اﻋﻀﺎى ﺗﯿﻢ ﺧﻮد را در ﻣﻮرد ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﺸﺎن، آﻧﭽﻪ از اﯾﺸﺎن اﻧﺘﻈﺎر دارﯾﺪ، و آﻧﭽﻪ در آﯾﻨﺪه اﺗﻔﺎق ﺧﻮاﻫﺪ اﻓﺘﺎد، ﺑﻪ روز ﻧﮕﻪ دارﯾﺪ.

 اﯾﺠﺎد اﻧﮕﯿﺰه: اﮐﻨﻮن ﺷﻤﺎ ﻣﺴﺌﻮل ﺗﯿﻢ ﺧﻮد ﻫﺴﺘﯿﺪ. اﯾﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐــﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﮕﯿﺰه آﻧﻬﺎ را ﺣﻔﻆ ﮐﻨﯿﺪ و آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺑﺮﻗﺮارى ارﺗﺒﺎﻃﺎت: ارﺗﺒﺎط ﺧﻮب، در ﻧﻘﺶ ﻗﺒﻠﻰ ﺷــﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺴــﺖ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷــﺪ، اﻣﺎ اﮐﻨﻮن ﺿﺮورى اﺳــﺖ و ﯾﮑﻰ از ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎى ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻰ ﺷﻮد.
 ﺑﺮﻗﺮارى اﻧﻀﺒﺎط و آراﻣﺶ: ﮔﺎﻫﻰ اوﻗﺎت ﻣﺠﺒﻮر ﻣﻰ ﺷﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﻰ از اﻋﻀــﺎى ﺗﯿــﻢ ﺧﻮد را ﺗﺄدﯾﺐ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. ﭼﻪ آن ﺷــﺨﺺ ﻗﻮاﻧﯿﻦ را زﯾﺮ ﭘﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﯾﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮدى ﺿﻌﯿﻒ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﯾﺎ دﯾﮕﺮان را آزرده ﺑﺎﺷﺪ، وﻇﯿﻔﻪ ﺷﻤﺎﺳــﺖ ﮐﻪ ﻧﻈﻢ و آراﻣﺶ را ﺑﺎزﮔﺮداﻧﯿﺪ. داﻧﺴﺘﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﻀﺒﺎط و آراﻣﺶ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮ و ﺑﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ، ﺑﺮﻗﺮار ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ، ﮐﻠﯿﺪ ﺣﻔﻆ اﺣﺘﺮام و اﻋﺘﻤﺎد ﺗﯿﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺳﺖ.
 اﺳـﺘﺨﺪام: اﮔﺮ ﺗﯿﻢ ﺷــﻤﺎ در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎ ﮔﺴــﺘﺮش اﺳﺖ، ﻣﺠﺒﻮرﯾﺪ اﻓﺮاد ﺟﺪﯾﺪى را اﺳــﺘﺨﺪام ﮐﻨﯿﺪ. اﻣﺎ ﯾﺎﻓﺘﻦ اﻓﺮاد ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ دشوار باشد.


اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﻫﺎى ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮدن

1396/09/15
14:44
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﺑﺴﯿﺎرى از ﻣﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﻰ از ﺷﻐﻞ ﺧﻮد، و ﺑﺮاى ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت ﻫــﺎى ﺧﻮد، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﻈــﻢ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﻢ، ﺧﻮاه ﻣﺪارك ﭘﺮوژه ﺑﺎﺷــﺪ، ﯾﺎ ﻣﺠﻼت ﺣﺮﻓﻪ اى، ﯾﺎ وﺑﻼگ ﻫﺎ و ﮐﺘﺎب ﻫﺎى ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﺴــﺐ و ﮐﺎر، و ﯾﺎ ﮐﺘﺎب ﻫﺎى اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﻰ.
اﻣﺎ آﯾﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل ﭼﯿﺰى را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮده اﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﺳــﻨﺪ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷــﺪ اﻣﺎ ﻧﺘﻮاﻧﺴــﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻔﯿﺪى از آن ﺑﻪ دﺳــﺖ آورﯾﺪ؟ ﯾﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻣﺠﺒﻮر ﺷﺪه اﯾﺪ ﭼﯿﺰى را ﭼﻨﺪ ﺑﺎر ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﻣﺤﺘﻮاى آﻧﺮا ﮐﺎﻣﻼً درك ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ؟در اﯾﻨﺠــﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ اﺳــﺘﺮاﺗﮋى ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺑــﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮﺗﺮى ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ، اﺷــﺎره ﻣﻰ ﺷــﻮد. اﯾﻦ روش ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻼش، ﺣﺪاﮐﺜﺮ اﺳﺘﻔﺎده را از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮد ﮐﺴﺐ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ:
 ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ، ﺑﯿﻨﺪﯾﺸﯿﺪ. ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻫﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﻋﻠﺖ آﻧﺮا از ﺧﻮد ﺑﭙﺮﺳــﯿﺪ. آﯾﺎ از اﯾــﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﻫﺪﻓﻰ دارﯾﺪ ﯾﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮاى ﺗﻔﺮﯾــﺢ و ﺳــﺮﮔﺮﻣﻰ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ؟ ﭘﺲ از آﻧﮑــﻪ از ﻫﺪف ﺧﻮد آﮔﺎه ﺷﺪﯾﺪ، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮﺗﺎن ﮐﻤﮑﻰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﯾﺎ ﺧﯿﺮ.
 ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع را ﭼﻘﺪر ﻋﻤﯿﻖ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ.
 اﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﯾﮏ آﮔﺎﻫﻰ ﺳﻄﺤﻰ از ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﯿﺎز دارﯾﺪ، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻓﻘﻂ ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﻫﺎ، ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﺧﻼﺻﻪ را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ.  اﮔﺮ ﺑﻪ ﺳــﻄﺢ ﻣﺘﻮﺳــﻄﻰ از اﻃﻼﻋﺎت ﻧﯿﺎز دارﯾﺪ، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﺧﻼﺻــﻪ ﻫﺮ ﻓﺼــﻞ را ﺑﺎ دﻗﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿــﺪ؛ و از ﻣﺤﺘﻮاى ﻓﺼﻞ ﺑﺎ ﺗﻨﺪﺧﻮاﻧــﻰ ﻋﺒﻮر ﮐﻨﯿــﺪ و ﻓﻘﻂ ﮐﻠﻤﺎت و ﻣﺤﺘــﻮاى ﮐﻠﯿﺪى را درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺗﻨﻬــﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ ﻧﯿﺎر ﺑﻪ آﮔﺎﻫﻰ ﮐﺎﻣﻞ در ﻣﻮرد ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ، ارزش آﻧﺮا دارد ﮐﻪ ﻣﺘﻦ را دﻗﯿﻖ و ﺑﺎ ﺟﺰﺋﯿﺎت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ.
 ﺑـﻪ ﻃﻮر ﻓﻌـﺎل ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿﺪ. در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ دﻗﯿﻖ ﯾﮏ ﮐﺘﺎب ﯾﺎ ﺳــﻨﺪ، ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬارى ﯾﺎ ﺧﻂ ﮐﺸﯿﺪن زﯾﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﮐﻠﯿﺪى، و ﯾﺎدداﺷﺖ ﺑﺮدارى ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت را در ﻣﻐﺰﺗــﺎن ﺗﺜﺒﯿﺖ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﻌﺪاً راﺣﺖ ﺗﺮ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﻧﮑﺎت ﻣﻬﻢ را ﺑﺎزﻧﮕﺮى و ﻣﺮور ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺑﺪاﻧﯿـﺪ ﮐﻪ اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻮﺿﻮﻋـﺎت را ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﯿـﺪ. اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳــﻨﺎد، اﻃﻼﻋﺎت را در ﻣﺤــﻞ ﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﻪ ﺷــﯿﻮه ﻫﺎى ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﮕﻪ ﻣﻰ دارﻧﺪ، و ﻋﻤﻖ و وﺳــﻌﺖ ﭘﻮﺷــﺶ آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. ﺑﺎ درك ﭼﻬﺎرﭼﻮب آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻰ را ﮐﻪ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺆﺛﺮﺗﺮى اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺧﻮدﺗﺎن ﻓﻬﺮﺳـﺖ ﻣﻄﺎﻟـﺐ را ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﻨﯿـﺪ. در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﺳــﺎﺧﺘﺎر ﻓﮑﺮى ﻧﻮﯾﺴــﻨﺪه، ﮐﺎر آﺳﺎﻧﻰ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﺪان ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳــﺖ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻬﻤﻰ از ﻗﻠﻢ اﻓﺘﺎده، ﯾﺎ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﯿﺎت ﺑﻰ رﺑﻄﻰ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷــﺪه اﺳــﺖ. ﯾﮏ روش ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮاى ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع، آن اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻄﺎﻟﺒﻰ ﺑﺮاى ﺧﻮد ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 در ﮐﻨﺎر اﺳـﻨﺎد ﻓﻨﻰ از واژه ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ اﺳـﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ. اﮔﺮ ﺣﺠﻢ زﯾﺎدى از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻓﻨﻰ دﺷﻮار را ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ، اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﮏ واژه ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎﺷــﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﮐﻠﯿﺪى را ﺑﺎ ﮐﻠﻤﺎت ﺧﻮدﺗﺎن ﯾﺎدداﺷــﺖ ﮐﻨﯿﺪ، و در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ﺑﻪ اﯾﻦ ﯾﺎدداﺷــﺖ ﻫﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 زﻣـﺎن، ﻣﮑﺎن و ﺑﺎزﻧﮕﺮى ﻣﻬﻢ اﺳـﺖ. زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻰ در ﮐﯿﻔﯿﺖ آن داﺷــﺘﻪ ﺑﺎﺷــﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌــﻪ، ﻣﻔﯿﺪ اﺳــﺖ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎت را ﻣﺮور ﮐﻨﯿــﺪ و آﻧﺠﻪ را ﮐﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮده اﯾﺪ، در ﺣﺪ ﯾﮏ ﭘﺎراﮔﺮاف، ﺑﺎ ﮐﻠﻤﺎت ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ.


ﻣﺪل ﺳﺎزﮔﺎرى

1396/09/15
14:37
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﻣﺪل ﺳــﺎزﮔﺎرى، ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺻﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن، از ﭼﻬﺎر ﻋﻨﺼﺮ ﺳﺮﭼﺸــﻤﻪ ﻣﻰ ﮔﯿــﺮد: ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ، اﻓﺮاد، ﺳــﺎﺧﺘﺎر، و ﻓﺮﻫﻨﮓ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳــﺎزﮔﺎرى ﯾﺎ ﺗﻨﺎﺳــﺐ اﯾﻦ اﺟﺰا ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ﻣﺪل ﺳــﺎزﮔﺎرى، ﯾﮏ روش ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ را ﺑﺮاى در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ رﯾﺸﻪ اى، ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ارﺗﺒﺎط اﯾﻦ ﭼﻬﺎر ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﺮاﺗﮋى و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن، در ﻧﻤﻮدار ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻰ ﺷﻮد.

ﺑــﺮاى ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﯿﺮى اﯾﻦ ﻣﺪل، اﺑﺘﺪا ﻫﺮ ﻋﻨﺼﺮ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺠﺰا ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳــﻰ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ و ﺳــﭙﺲ آﻧﻬﺎ را دو ﺑﻪ دو ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﮑﺪﯾﮕﺮ در ارﺗﺒﺎﻃﻨﺪ و ﭼﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮى ﺑﺮ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ دارﻧﺪ.
در ﻧﻬﺎﯾﺖ، ﺑﺮاى اﯾﺠﺎد و ﺣﻔﻆ ﺳــﺎزﮔﺎرى و ﺗﻄﺎﺑﻖ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اى ﻃﺮح ﮐﻨﯿﺪ.


مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|