درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396

22.jpg (364×96)11.jpg (364×96)

ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

7 ﻋﻨﺼﺮ ﺑﺮاى ﺗﻌﺮﯾﻒ ﯾﮏPMO

1396/09/27
00:25
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﻗﺒــﻞ از آﻧﮑــﻪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ ﯾــﮏ PMO را راه اﻧﺪازى ﮐﻨﯿﺪ، ﺑﺎﯾــﺪ اﺑﺘﺪا ﻫﺪف و ﻣﻘﺼــﻮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دورﻧﻤﺎى آﻧﺮا ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﺪون ﭼﻨﯿﻦ ﭘﺎﯾﻪ اى، ﺗﻤﺎﻣﻰ ﮐﺎرﻫﺎى دﯾﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﺧﻮاﻫﺪ اﻓﺘﺎد. اﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎت در اﺧﺘﯿﺎر ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن، ذى ﻧﻔﻌــﺎن و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺧﻮدﺗــﺎن ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ ﻫﻤﮕﻰ ﺑﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اى ﻣﺸﺘﺮك از اﻧﺘﻈﺎرات، ﮐﺎر را آﻏﺎز ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

 ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ (Mission): ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﻰ دﻫﺪ ﮐﻪ PMO ﭼﻪ ﮐﺎرى اﻧﺠــﺎم ﻣﻰ دﻫﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ آﻧﺮا اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﺪ، و ﺑﺮاى ﭼﻪ ﮐﺴــﻰ. اﯾﻦ، ﯾﮏ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﺧﯿﻠﻰ ﮐﻠﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً PMO را ﺑﺎ ارزش ﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ ﺑﺮاى ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﮐﻨﺪ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻣﻰ ﺳﺎزد.
 ﺣﺎﻣﻰ ﻣﺎﻟﻰ (Sponsor): ﻫﻤﻪ ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺣﺎﻣﻰ ﻣﺎﻟﻰ ﻧﺪارﻧﺪ، اﻣﺎ PMO ﻣﻌﻤﻮﻻً دارد. ﺣﺎﻣﻰ ﻣﺎﻟﻰ، ﮐﺴــﻰ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮل ﺗﻬﯿﻪ وﺟﻪ ﺑﺮاى PMO اﺳــﺖ، و در ﺑﺴﯿﺎرى از ﻣﻮارد، ﻣﺪﯾﺮى اﺳﺖ ﮐﻪ PMO ﺑﻪ او ﮔﺰارش ﻣﻰ دﻫﺪ.
 ﻣﺸـﺘﺮﯾﺎن (Customers): ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، اﻓﺮاد ﯾﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎى اﺻﻠﯿﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺰاﯾﺎى ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﺷﺪه از ﺳﻮى PMOى ﺷــﻤﺎ را درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻫﯿﺪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﮐﺴــﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ. آﻧﻬﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺴــﺎﻧﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ PMO ﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﺸﺎن ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﭘﺮوژه و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﺷﺎن دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ.
 ذى ﻧﻔﻌـﺎن (Stakeholders): اﯾﻨﻬــﺎ اﻓﺮاد ﯾﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎى ﺧﺎﺻﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﯾﺎ ﻧﻔﻌﻰ ﺟﺰﺋﻰ در ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎﺗﻰ ﮐﻪ PMOى ﺷــﻤﺎ اراﺋﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ، دارﻧﺪ. ذى ﻧﻔﻌﺎن داﺧﻠﻰ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳــﺎزﻣﺎن ﻫﺎﯾﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﮐﺎر ﻣﻰ ﮐﻨﯿﺪ، اﻣﺎ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎً زﯾﺮ ﭼﺘﺮPMO  ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ.
 اﻫﺪاف )Objectives(: اﻫﺪاف، اﻇﻬﺎرات ﻣﺸــﺨﺼﻰ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺸــﺮﯾﺢ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ PMO ﺳــﻌﻰ دارد در ﮐﻮﺗﺎه ﻣــﺪت، اﺣﺘﻤﺎﻻً ﻇﺮف ﻣﺪت ﯾﮏ ﺳﺎل، ﭼﻪ ﭼﯿﺰى را ﺑﻪ دﺳﺖ آورد. اﻫﺪاف ﺑﺎﯾﺪ در ﺳﻄﺢ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻧﻮﺷــﺘﻪ ﺷــﻮﻧﺪ ﺗﺎ در ﭘﺎﯾﺎن ﺳــﺎل ﺑﺘﻮان آﻧﻬﺎ را ارزﯾﺎﺑﻰ ﮐﺮد و دﯾﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ.
 ﻣﺤﺼـﻮﻻت/ ﺧﺪﻣﺎت (Products/ Services): ﻣﺤﺼﻮﻻت، اﻗﻼم ﻣﻠﻤﻮﺳــﻰ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ PMO ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻰ ﮐﻨــﺪ، و ﻧﻮﻋﺎً ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﯾﮏ ﭘﺮوژه، ﺳــﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷــﻮﻧﺪ. ﺧﺪﻣﺎت، اﺷﺎره دارد ﺑﻪ ﮐﺎر اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮاى ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﯾﺎ ذى ﻧﻔﻌﺎن ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ آن، ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻗﻼم ﻣﻠﻤﻮس ﻧﯿﺴــﺖ. ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎ ﺑﺮآورده ﮐﺮدن ﻧﯿﺎزﻫﺎى دﯾﮕــﺮان از ﻃﺮﯾﻖ ارﺗﺒﺎط و ﺗﻌﺎﻣــﻞ اﻓﺮاد، ارزش اﯾﺠﺎد ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. PMO از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت، ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺧﻮد دﺳﺖ ﻣﻰ ﯾﺎﺑﺪ.
 ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى اﻧﺘﻘﺎﻟﻰ (Transitional Activities): ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫــﺎى اﻧﺘﻘﺎﻟــﻰ، ﭘﺮوژه ﻫــﺎ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى ﺧﺎﺻﻰ ﻫﺴــﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاى راه اﻧﺪازى PMO ﻻزم اﺳﺖ. اﮔﺮ PMO ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ، اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ ﮐﺎر ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺮاى ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﺠﻬﯿﺰ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﺪﯾﺪ را ﺗﺸﺮﯾﺢ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ.
ﺟﻨﺒــﻪ ﻫﺎى دﯾﮕﺮى از ﺳــﺎزﻣﺎن ﻧﯿﺰ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﻰ ﺗــﻮان آﻧﻬﺎ را ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﻮد، از ﺟﻤﻠﻪ: دﯾﺪﮔﺎه PMO، اﺻﻮل، اﻫﺪاف )Goals(، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ، ﻧﻘﺶ ﻫﺎ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎ.

ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻠﺖ و ﻣﻌﻠﻮل (استخوان ماهی)

1396/09/26
00:36
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ﭘﺮوﻓﺴﻮر ﮐﺎﺋﻮرو اﯾﺸﻰ ﮐﺎوا (Kaoru Ishikawa) ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻠﺖ و ﻣﻌﻠــﻮل را در دﻫﻪ  1960اﯾﺠﺎد ﮐﺮد. اﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ از ﯾﮏ روﯾﮑﺮد ﻣﺒﺘﻨﻰ ﺑﺮ ﻧﻤﻮدار )ﻧﻤﻮدار اﺳﺘﺨﻮان ﻣﺎﻫﻰ(، ﺑﺮاى ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن در ﻣﻮرد ﺗﻤﺎﻣﻰ ﻋﻠﺖ ﻫﺎى ﻣﻤﮑﻦ ﯾﮏ ﻣﺴــﺌﻠﻪ، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻰ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺑﻪ ﺷــﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﺎﻣﻞ از وﺿﻌﯿﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورﯾﺪ.
ﺑﺮاى اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﺗﮑﻨﯿﮏ، ﻣﺮاﺣﻞ زﯾﺮ را دﻧﺒﺎل ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ:
 ﻣﺸـﮑﻞ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﻰ ﮐﻨﯿﺪ و آﻧﺮا در ﺳــﻤﺖ ﭼﭗ ﯾﮏ ﺑﺮﮔﻪ ﺑﺰرگ ﮐﺎﻏﺬ درون ﯾﮏ ﻣﺴــﺘﻄﯿﻞ ﺑﻨﻮﯾﺴــﯿﺪ. از اﯾﻦ ﻣﺴــﺘﻄﯿﻞ، ﺧﻄﻰ اﻓﻘﻰ ﺗﺎ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ ﺻﻔﺤﻪ، رﺳﻢ ﮐﻨﯿﺪ.
 ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﻰ درﮔﯿﺮ در ﻣﺴﺌﻠﻪ را ﺑﯿﺎﺑﯿﺪ. ﺧﻄﻮﻃﻰ ﻣﺎﯾﻞ در ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺧﻂ اﻓﻘﻰ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ، از آن ﻣﻨﺸﻌﺐ ﮐﻨﯿﺪ و ﻧﺎم ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ را در ﮐﻨﺎر ﯾﮑﻰ از آﻧﻬﺎ درج ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.

 ﻋﻠﺖ ﻫﺎى ﻣﻤﮑﻦ را ﺷﻨﺎﺳـﺎﯾﻰ ﮐﻨﯿﺪ. ﺧﻄﻮط دﯾﮕﺮى از ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺧﻄﻮط ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻗﺒﻞ ﻣﻨﺸــﻌﺐ ﮐﺮده، ﻋﻠﺖ ﻫﺎ را در ﮐﻨﺎر آﻧﻬﺎ ﯾﺎدداﺷــﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.در ﺻــﻮرت ﻟﺰوم، اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ را ﺑﺮاى ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻋﻠﺖ ﻫﺎ ﺗﮑﺮار ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ رﯾﺸﻪ اى ﺑﺮﺳﯿﺪ.
 اﮐﻨﻮن ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻤﻮدار ﺑﭙﺮدازﯾﺪ.اﺳــﺘﻔﺎده از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻠﺖ و ﻣﻌﻠﻮل را اﻣﺘﺤﺎن ﮐﻨﯿﺪ- درﺧﻮاﻫﯿﺪ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ روﺷﻰ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮاى ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت اﺳﺖ، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻣﺴﺎﺋﻞ ﭘﯿﭽﯿﺪه. ﻧﻤﻮﻧﻪ اى از اﯾﻦ ﻧﻤﻮدار، در ﺷﮑﻞ زﯾﺮ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻰ ﺷﻮد.

اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى (مدیریت زمان)

1396/09/20
21:55
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى، ﻣﻬﺎرﺗﻰ ﺿﺮورى اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮاى اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﺗﻼش ﻫﺎى ﺧــﻮد و ﺗﯿﻤﺘــﺎن ﺑﻪ آن ﻧﯿﺎز دارﯾﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻬﺎرﺗﻰ اﺳــﺖ ﮐــﻪ ﺑﺮاى اﯾﺠﺎد آراﻣــﺶ و ﻓﻀﺎﯾﻰ در زﻧﺪﮔﻰ ﺑﻪ آن ﻧﯿﺎز دارﯾﺪ ﮐﻪ در آن ﻓﻀﺎ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ اﻧﺮژى و ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮد را ﺑﺮ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ واﻗﻌﺎً اﻫﻤﯿﺖ دارﻧﺪ، ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. اﻫﻤﯿﺖ اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺑﯿﺸــﺘﺮ ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﻰ ﺷﻮد ﮐﻪ زﻣﺎن ﺷﻤﺎ ﻣﺤﺪود ﺑﺎﺷﺪ و ﺗﻘﺎﺿﺎﻫﺎ ﻧﺎﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺳﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺻﻮرت، اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ زﻣﺎن ﺧﻮد را ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﺿﺮورى ﺗﺮ اﺳﺖ، اﺧﺘﺼﺎص دﻫﯿﺪ و آﻧﺮا ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﺗﺮ ﺻﺮف ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ؛ و ﺧﻮد و ﺗﯿﻤﺘﺎن را از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى ﮐﻢ اﻫﻤﯿﺘﻰ ﮐﻪ ﻣﻰ ﺗﻮان ﺑﻌﺪاً ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﭘﺮداﺧﺖ ﯾﺎ از آﻧﻬﺎ ﺻﺮف ﻧﻈﺮ ﮐﺮد، رﻫﺎ ﺳﺎزﯾﺪ. 

در ﯾﮏ ﺳــﻄﺢ ﺳــﺎده، ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى را ﺑﺮﻣﺒﻨﺎى ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎى زﻣﺎﻧﻰ، ﯾﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ و ﺳــﻮدآورى ﺑﺎﻟﻘﻮه ﮐﺎرى ﮐﻪ در دﺳﺖ دارﯾﺪ، ﯾﺎ ﻓﺸﺎرى ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﺎرﻫﺎ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ وارد ﻣﻰ ﺷﻮد، اﻧﺠﺎم دﻫﯿﺪ:
 اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى ﺑﺮ اﺳــﺎس ﺳﻮدآورى ﯾﺎ ارزش ﭘﺮوژه، اﺣﺘﻤﺎﻻً راﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ و ﻣﻨﻄﻘﻰ ﺗﺮﯾﻦ ﺷــﯿﻮه اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى اﺳﺖ. ﻣﻌﻤﻮﻻً اﯾﻦ ﻧﻮع اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﻨﺪى، ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ را ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻰ دﻫﺪ.
 ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎى زﻣﺎﻧﻰ، ﺟﺎﯾﻰ اﻫﻤﯿﺖ دارد ﮐﻪ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎى ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد، ﺑﻪ ﮐﺎر ﺷــﻤﺎ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺧﺼﻮﺻﺎً اﮔﺮ اﯾﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ روى ﻣﺴﯿﺮ ﺑﺤﺮاﻧﻰ ﯾﮏ ﭘﺮوژه ﻣﻬﻢ ﻗﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻨﺠﺎ ﺗﻼش اﻧﺪﮐﻰ از ﺳﻮى ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺮوژه را ﺗﺎ ﻣﺴﺎﻓﺖ زﯾﺎدى ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﺒﺮد.
و، ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻓﺮد ﺷﺠﺎع (و اﺣﺘﻤﺎﻻً اﺣﻤﻖ) ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻓﺸﺎر رﺋﯿﺲ ﺧﻮد ﺑﺮاى اﻧﺠﺎم و ﺗﮑﻤﯿﻞ وﻇﺎﯾﻔﺶ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﮐﻨﺪ، ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻓﺸﺎر، ﻣﻨﻄﻘﻰ و ﻗﺎﻧﻮﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ.

6 اﺻﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارىCialdini

1396/09/18
23:44
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
 6اﺻﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬارى، ﮐﻪ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان  6ﺳــﻼح ﻧﻔﻮذ ﻧﯿﺰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮد، ﺗﻮﺳﻂ Robert Cialdini ﻣﻄﺮح ﺷﺪ و در ﺳﺎل 1984 در ﮐﺘﺎب ﺗﺤﺴﯿﻦ ﺷﺪه او، Influence: The Psychology of Persuasion"، ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮔﺮدﯾﺪ.
اﯾﻦ اﺻﻮل ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
 ﻋﻤـﻞ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ: ﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺗﻤﺎﯾﻞ دارﯾــﻢ ﺑﺎ دﯾﮕﺮان ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ رﻓﺘﺎر ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻣﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﻫﻤﮑﺎر ﺷــﻤﺎ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ درﮔﯿﺮ ﭘﺮوژه اى ﻫﺴــﺘﯿﺪ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﺧﻮاﻫﯿﺪ داﻧﺴــﺖ ﮐــﻪ از اﯾﺪه ﻫﺎى او ﺑﺮاى 
ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎى ﺗﯿﻢ، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ.
 ﺗﻌﻬـﺪ )و ﺛُﺒﺎت(: ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾــﻪ، اﻓﺮاد ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻋﻤﯿﻘﻰ دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﺑﺎﺷــﻨﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ در اﺑﺘﺪا از اﯾﺪه ﯾﮏ ﭘﺮوژه اﺳــﺘﻘﺒﺎل ﮐﺮده ﺑﺎﺷﯿﺪ، اﺣﺘﻤﺎﻻً در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪ ﻧﯿﺰ از آن ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﮐﺮد.
 اﺛﺒـﺎت ﺟﻤﻌﻰ: ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌــﺪاد اﻓﺮادى ﮐﻪ ﮐﺎرى را اﻧﺠﺎم ﻣﻰ دﻫﻨﺪ ﺑﯿﺸــﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺷــﻤﺎ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﮐﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﺑﯿﺸــﺘﺮ اﻋﻀﺎى ﺗﯿﻢ ﺗﺎ دﯾﺮوﻗﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﻨﺪ، ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮى ﺑﻪ ﻣﺎﻧﺪن و اداﻣﻪ ﮐﺎر ﺗﺎ دﯾﺮوﻗﺖ ﺧﻮاﻫﯿﺪ داﺷﺖ.
 ﻋﻼﻗﻪ: اﻓﺮاد ﻣﻌﻤﻮﻻٌ ﺑﺎ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﯿﺸﺘﺮى ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ اﻓﺮاد ﻣﻮرد 
ﻋﻼﻗﻪ ﺧﻮد ﻗﺮار ﻣﻰ ﮔﯿﺮﻧﺪ.
 ﻗﺪرت: ﻣﻌﻤﻮﻻً اﻓﺮاد ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺴــﺎﻧﻰ ﮐﻪ در ﻣﻨﺼﺐ ﻗﺪرت ﻫﺴــﺘﻨﺪ، اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ و وﻇﯿﻔﻪ ﺷﻨﺎﺳــﻰ ﺑﯿﺸﺘﺮى دارﻧﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺳــﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨــﺪﮔﺎن ﻣﺤﺼﻮﻻت داروﯾﻰ، 
ﭘﺰﺷﮑﺎن را ﺑﺮاى ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺧﻮد ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﻰ ﮔﯿﺮﻧﺪ.
 ﮐﻤﯿـﺎب ﺑـﻮدن: اﯾﻦ اﺻــﻞ ﺑﯿﺎن ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐــﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﻰ ﮐﻪ دﺳﺘﺮﺳــﻰ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺪود اﺳــﺖ، ﺟﺬاﺑﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮى دارﻧﺪ. ﻣﺜﻼً اﮔﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷــﻮد ﮐﻪ ﺷﺮاﯾﻂ وﯾﮋه ﺑﺮاى ﺧﺮﯾﺪ ﯾﮏ ﮐﺎﻻى ﺧﺎص ﺑﺰودى ﭘﺎﯾﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻓﻮراً آﻧﺮا ﺑﺨﺮﯾﺪ.ﺷــﻤﺎ ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﮐﻪ ﻣﻰ ﺧﻮاﻫﯿﺪ دﯾﮕﺮان را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ ﯾﺎ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﺳﺎزﯾﺪ، از اﯾﻦ اﺻﻮل اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ.

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب آذر 1396,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|