درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب فروردین 1396


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

ماتریس تغییر چهارچوب

1396/01/20
12:03
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ماتریس تغییر چهارچوب

ماتریس تغییر چهارچوب، یک تکنیک ساده است که به شما کمک می کند تا به مسائل کسب و کار، از چند دیدگاه مختلف نگاه کنید. با این تکنیک، دامنه راه حل های خلاقانه ای که می توانید تولید کنید، گسترش می یابد.
این رویکرد، مبتنی بر این واقعیت است که افراد مختلف با تجربیات متفاوت، مشکلات را به شیوه های گوناگون نگاه و بررسی می کنند. کمکی که این تکنیک به شما می کند، آن است که خود را به جای افراد مختلف می گذارید و تصور می کنید که در ذهن آنها برای حل مسئله مورد نظر چه می گذرد و به چه راه حل هایی می رسند.

برای استفاده از این تکنیک، در وسط یک صفحه کاغذ یک مستطیل رسم کنید و پرسش خود را درون آن بنویسید. سپس در اطراف آن، یک شبکه ترسیم نمایید و درون هر سلول آن، رویکرد به مسئله از یک منظر را یادداشت کنید.

ماتریس تغییر چهارچوب به دو شیوه، قابل استفاده است:

    رویکرد 4P: در این رویکرد از چهار منظر به مسئله نگاه می شود: محصول، برنامه ریزی، پتانسیل، و افراد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    رویکرد متخصصان: در این رویکرد از دیدگاه متخصصان رشته های مختلف به مسئله نگاه می شود، مثلاً: پزشکان، مهندسان، تحلیلگران سیستم، مدیران فروش، و غیره.

ادامه مطلب ادامه مطلب

8 اشتباه متداول در هدف گذاری

1396/01/20
12:02
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
8 اشتباه متداول در هدف گذاری

زندگی یا کار بدون داشتن اهداف مشخص، همانند راندن یک کشتی در دریا بدون داشتن نقشه راه است: احتمالاً در نهایت به جایی خواهید رسید که نمی خواستید به آنجا بروید! بنابراین، برای توسعه شخصی خودتان و دستیابی به رویاهایتان، لازم است اهدافی را برای خود در نظر بگیرید. اما در این راه باید از اشتباهات متداول، پرهیز نمایید. مرتکب شدن این اشتباهات می تواند:

    شما را دلسرد کند،
    توانایی هایتان را زیر سؤال ببرد،
    یا حتی شما را از انجام فعالیت هایتان منصرف سازد.

تعدادی از رایج ترین اشتباهات در هدف گذاری، اینها هستند:

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    برگزیدن اهداف غیرواقع بینانه
    تمرکز بر زمینه های بسیار اندک
    برآورد پایین از زمان تکمیل
    نپذیرفتن شکست
    برگزیدن "اهداف افراد دیگر"
    بررسی نکردن میزان پیشرفت
    برگزیدن اهداف "منفی"
    برگزیدن اهداف بسیار زیاد



برچسب ها:هدف گذاری ،هدف ،
ادامه مطلب ادامه مطلب

مدیر ارشد استراتژی در سازمان های ایرانی

1396/01/20
12:01
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
مدیر ارشد استراتژی در سازمان های ایرانی

مدیر ارشد استراتژی در سازمان ها و بنگاه های ایرانی در بهترین حالت، مسئول و مأمور كنترل پروژه و نظارت بر تحقق شاخص های نقشه استراتژی یا تكمیل كارت امتیازی متوازن است. در واقع واحد استراتژی در سازمان های ایرانی نقش چندان مؤثری در تصمیم سازی ندارد. كارشناسان و مدیران این واحدها اختیار و توان پرداختن به مسائل استراتژیك سازمان را ندارند، بنابراین نقش آنها به ناظران تحقق شاخص های نقشه استراتژی و تكمیل كارت امتیازی متوازن محدود شده است. در شركت های چندكسب وكاره یا هلدینگ ها این مسئله وضعیت نامناسبتری به خود گرفته است، به نحوی كه مدیران استراتژی این سازمان ها عملاً در نقش گردآوری كننده گزارش شركت ها و كسب و كارهای زیرمجموعه و ارائه این گزارشات در قالب یكپارچه به مدیران ارشد هلدینگ قرار گرفته اند.
بازتعریف نقش مدیران ارشد استراتژی، به ویژه در شرکت های چندکسب و کاره، به منظور حاكم كردن رویكرد یكپارچه و ایجاد یك جهت گیری فاقد تناقض های ساختاری میان شرکت ها و كسب وكارهای زیرمجموعه بسیار ضروری است.
در شرکت های كوچك، سبكی كه به نماینده مدیرعامل نزدیكتر باشد، اثربخشی بیشتری در حل مسائل استراتژیك این دسته از شرکت ها خواهد داشت. با این حال باید میان مزایا و معایب تعریف جایگاه رسمی برای مدیر ارشد استراتژی یا اختصاص مسئولیت های این نقش در قالب غیررسمی تعادل ایجاد كرد.
اما نكته پایانی درباره مدیران ارشد استراتژی در سازمان های ایرانی به دامنه انتظارات از این دسته از مدیران بازمی گردد. مدیر ارشد استراتژی تصمیم ساز است، اما معجزه گر نیست. بنابراین، سازمان ها باید به خاطر داشته باشندكه افزودن این پست به ساختار سازمانی، یا تغییر چندباره مدیران در این جایگاه، انتظار آنها را از وقوع معجزه برای نجات سازمان برآورده نخواهد كرد!

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


(منبع: خبرنامه گروه آریانا)

برچسب ها:استراتژی ،
ادامه مطلب ادامه مطلب

مدیریت توسط اهداف (MBO)

1396/01/20
11:58
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
مدیریت توسط اهداف (MBO)

برای بسیاری از افرادی که در محیط کسب و کار مدرن مشغول به کارند، دشوار است که زمانی را به یاد بیاورند که کارکنان غیرمدیریتی، درگیر استراتژی و اهداف شرکت نبودند و علاقه ای هم به آن نداشتند. اکنون:

    به طور منظم بیانیه مأموریت شرکت به ما یادآوری می شود.
    ما جلسات استراتژی داریم که در آن "تصویر کلی" به ما نشان داده می شود.
    از ما دعوت می شود که در برخی از تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشیم.
    ما آگاهیم که فعالیت های روز به روزمان چگونه به دستیابی به اهداف شرکت کمک می کند.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


مدیریت، همواره اینگونه نبوده است؛ این رویکرد، مدیریت توسط اهداف (Management by Objectives) نامیده می شود؛ سیستمی که در پی تنظیم و هم تراز کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمان است. این، تضمین می کند که تمامی افراد به وضوح می دانند که چه باید بکنند، و این امر چه منافعی برای کل سازمان دارد. مؤثر بودن این نوع مدیریت از آنجا آشکار می شود که وقتی بخش های مختلف با اتحاد و هماهنگی، کار خود را انجام دهند، کل سازمان نیز نرم و روان و بدون اشکال، کار خواهد کرد.
با تمرکز بر آنچه که سعی دارید به دست آورید، می توانید به سرعت میان فعالیت هایی که باید انجام شود و فعالیت هایی که انجام آنها فقط تلف کردن وقت باارزش است، تمایز قائل شوید.
پیتر دراکر یک فرآیند پنج مرحله ای را برای MBO متذکر شده است:

    اهداف سازمان را تنظیم یا بازنگری کنید.
    اهداف را به شکل آبشاری به سوی کارکنان سرازیر نمایید.
    افراد را به مشارکت در هدف گذاری تشویق کنید.
    پیشرفت را مورد پایش قرار دهید.
    عملکرد را ارزیابی نموده، به آن پاداش بدهید.





ادامه مطلب ادامه مطلب

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب فروردین 1396

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب فروردین 1396,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات