درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب مهر 1395


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

P3O چیست؟

1395/07/4
10:18
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
P3O چیست؟

P3O مخفف و جایگزین عبارت زیر است:

"Portfolio, Programme and Project Office"

این، یک رویکرد مدیریتی است که در سال های اخیر پدیدار گشته است. برای درک بهتر آن، ابتدا باید درکی شفاف از پورتفولیو، برنامه ها، و پروژه ها داشته باشیم:

    پورتفولیو (Portfolio): درون هر سازمان، هر نوع تغییری ممکن است در جریان باشد؛ بعضی از آنها به عنوان پروژه، مدیریت می شوند، برخی به عنوان اقدامات و ابتکارات بی قاعده، و پاره ای دیگر به عنوان گروهی از پروژه های هم محور (که این مورد اخیر به عنوان برنامه شناخته می شود).
    معمولاً یک مدیر ارشد، در هر مقطعی از زمان، نمی تواند تصوری واقعی از مجموع تمامی این تغییرات، هزینه های آنها، منابع مورد نیاز آنها، و اینکه آیا تمامی آنها در راستای استراتژی فعلی سازمان قرار دارند یا خیر، داشته باشد. چنین وضعیتی تحت عنوان مدیریت پورتفولیو مورد بررسی قرار می گیرد.
    برنامه ها (Programmes): یک برنامه، برای هماهنگ کردن پروژه های مجزا در راستای یک تغییر مرحله ای خاص، از لحاظ قابلیت ها و اجرا، به کار گرفته می شود.

    پروژه ها (Projects): پروژه ها از ماقبل تاریخ تاکنون وجود داشته اند. تجربه نشان داده است که پروژه های کوتاهتر و ساده تر، موفق تر بوده اند. پروژه ها در بهترین وضعیت خود خواهند بود اگر:
        بر تحویل تمرکز داشته باشند؛
        اینکه چه چیزی در چه زمانی باید تحویل داده شود، کاملاً شفاف باشد؛
        تغییرات در طول عمر پروژه به حداقل برسد.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


اگر P3O با دقت طراحی شود و از ابتدا نشان دهد که ارزش آفرین است، به وسیله ای قدرتمند برای تغییر، تبدیل خواهد شد و به منزله ستون فقرات هر سه سطح یاد شده، قرار خواهد گرفت.



خلاقیت، روی دیگر سکه موفقیت کسب و کار

1395/07/4
10:17
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
خلاقیت، روی دیگر سکه موفقیت کسب و کار

خلاقیت، مبنای کارآفرینی است و بدون آن، فعالیت ها پس از مدتی حالت تکراری پیدا می کنند. یکی از عوامل مهم در پرورش خلاقیت، مطرح کردن پرسش های دقیق است.

    هدف را با دقت تعریف کنید. هرگاه احساس کردید از روند کند کارها خسته شده اید یا دقیقاً نمی دانید در کدام جهت حرکت می کنید، از خود بپرسید: "هدف ما از راه انداختن کسب و کار چیست؟".

    روش های خودرا تحلیل کنید. پرسش دوم این است که: "با چه روش هایی قصد دارم به هدف برسم؟". اگر در مسیر حرکت خود به سوی هدف، با مقاومت روبرو می شوید احتمالاً روشی که برای رسیدن به هدف انتخاب کرده اید غلط است.

    فرضیات خود را دوباره بررسی کنید. سومین پرسش مهم این است که: "آیا فرضیات ما درست است؟". منظور فرضیات ذهنی درباره افراد، محصولات، خدمات، بازار و تجارت است.

    تصمیم های پیشین را تحلیل کنید. از خود بپرسید: "از تصمیم های گذشته من کدام ها صحیح و کدام ها غلط بوده اند؟". در فواصل زمانی معین تمامی تصمیمات خودرا بررسی و تحلیل کنید.

    بازبینی برنامه کلان را در اولویت قرار دهید. پرسش پنجم، بسیار حیاتی است: "آیا استراتژی شرکت و هدف آن همچنان درست است؟". ظهور تکنولوژی های جدید و تحولات اقتصادی می تواند باعث شود که بسیاری از کسب و کارها پس از مدتی، نه تنها سودده نباشند بلکه فلسفه وجودی خود را نیز از دست بدهند. شما همواره باید روندهای کلان دنیای اطراف خود را مورد توجه قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است زمانی به خود آیید که کالاها و خدماتی که ارایه می کنید، دیگر بازاری مناسب نداشته، تولیدکنندگان دیگر سهم شما را در بازار تصاحب کرده باشند.



چگونه می توانید کارهای خود را مدیریت کنید

1395/07/4
10:17
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
چگونه می توانید کارهای خود را مدیریت کنید

شما به عنوان یک مدیر پروژه، معمولاً کارهای زیادی را باید انجام دهید و فرصت کافی برای آنها ندارید؛ بنابراین لازم است اقدامات روزانه خود را بدقت مدیریت کنید تا پروژه ها را به موقع و با کارآیی بالا به اتمام برسانید. بدین منظور، مراحل زیر را در پیش گیرید:

    یکی کردن: شما احتمالاً کارهای خود را در یادداشت رومیزیتان، در تقویمتان، بر روی موبایلتان، و ... یادداشت کرده اید. اولین گام، یکی کردن این یادداشت ها و تنظیم آنها به شکل یک فهرست ساده است.

    اولویت بندی: اکنون فعالیت های این فهرست را اولویت بندی نموده، آنها را به ترتیب اهمیت، از بالا به پایین مرتب کنید.

    زمانبندی: در این مرحله، زمان لازم برای انجام هر فعالیت را تخمین زده، یادداشت کنید. سعی کنید این تخمین ها تا حد امکان واقع بینانه باشد. سپس یک برنامه زمانبندی تهیه کنید تا بدانید که چه وقت بر روی کدام فعالیت باید کار کنید.

    به روز رسانی: در آغاز هر روز، با علامت زدن فعالیت هایی که به اتمام رسیده اند و برآورد مجدد کارهای باقی مانده (و احتمالاً جدید) برنامه زمانبندی را به روز رسانی کنید.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    اطلاع رسانی: اعضای تیم شما می خواهند بدانند که بر روی کدام فعالیت ها کار می کنید و این فعالیت ها چه موقع به اتمام می رسند؛ بنابراین برنامه زمانبندی فعالیت های خود را در اختیار آنان نیز قرار دهید.



برچسب ها:مدیریت ،مدیریت کار ،

هزینه فرآیند مدیریت ریسک

1395/07/4
10:15
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
متاسفانه از خیلی‌ها می‌شنوم که می‌گن استفاده از متودولوژی‌های مدیریت پروژه، مثل PRINCE2، یا زیرمجموعه‌های مدیریت پروژه مثل مدیریت ریسک، برای شرکتشون زیاد از حد گرون‌قیمته و بودجه‌شون برای این کار کافی نیست. این حرف درسته؟

قطعا درست نیست. هدف اصلی سیستم‌های مدیریت پروژه استفاده بهینه از منابع و به عبارت دیگه کاهش هزینه‌هاس. سیستم مدیریت ریسک که تو این دوره بررسی شد هم تماما درباره کاهش هزینه‌های مستقیم یا غیرمستقیمه. اگه این کارها به نظرتون پر هزینه بیاد، معنیش اینه که مفهوم واقعیشون رو درک نکردین. اگه چنین کارهایی رو تو شرکتتون انجام می‌دین و هزینه‌شون بیشتر از درآمدیه که ایجاد می‌کنن، شیوه استفاده‌تون کاملا غلطه. 

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management

بزرگ‌ترین اشتباهی که تو جامعه مدیریت پروژه رایجه، استفاده از سیستم‌های پیچیده‌س. مدیریت پروژه اصلا نیاز به پیچیدگی نداره و تمام شرکت‌هایی که تو مدیریت پروژه موفق هستن سیستم‌های خیلی ساده دارن. 

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب مهر 1395

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب مهر 1395,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|