درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب تیر 1395

اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

Who’s Who

1395/04/31
16:53
امیرحسین ستوده بیدختی

We’ve understood the reason/goal/purpose/business_need of the project. What’s the next step?
Most people say we should start collecting requirements. While it’s a good answer, there’s still something else we should do before that.

As an example, once there was a project done for a customer; a small company. The CEO said he was going to be the main contact point and decision maker for the project. He spent enough time with the supplier, and the project team coordinated everything with him. It went very well, and the team was happy, until they started delivering the product. The product was rejected because one of the directors who had an interest in the product didn’t agree with the specified requirements. The director was so powerful in the company that even the CEO couldn’t override his decision. This fact was learned too late.
Wouldn’t it be easier if they knew who else to talk to from the beginning?

A person like this director, who has an interest in the product and can influence the project, is called a stakeholder. We hate surprises such as this, and that’s why identifying the stakeholders is another early planning activity. 

All right, now we know the purpose of the project, and we know the stakeholders. What’s next in our planning?
Hint: yes, it’s still not scheduling!

 

 


شاخص های موفقیت

1395/04/31
02:45
امیرحسین ستوده بیدختی

در اواخر دهه 1970-1980 پیترز و واترمن (نویسندگان کتاب در جستجوی تعالی) به تجزیه و تحلیل شرکت های موفق امریکا پرداختند تا شاخص های مشترک موفقیت در این شرکت ها را شناسایی کنند. آنها نتیجه گیری کردند که ویژگی های زیر در همه این شرکت ها مشترک بوده است:
1- جانبداری از عمل: یافتن راه حل و آزمایش آنها. انجام دادن کار به جای انتظار طولانی برای راه حل.
2- نزدیک بودن به مشتری: گوش دادن مدام به مشتری و یاد گرفتن از او.
3- خودمختاری و ابتکار: پرورش رهبران و نوآوران در سازمان ‌، آزاد گذاشتن کارکنان و تشویق آنها به قبول خطر.
4- بهره وری از طریق کارکنان: حرمت گذاشتن به افراد به عنوان منشا عقاید و نه صرفا کسانی که کار انجام می دهند.
5- داشتن رویکرد های عملی و متکی بر ارزش ها: مدیریت از طریق پرسه زدن در محیط کار؛‌ مدیران به جای آنکه دور از دسترس باشند، علاقه و توجه خود را آشکار می سازند.
6- تمرکز بر نقاط قوت: شناسایی نقاط قوت سازمان و تمرکز منابع در آنها.
7- شکل ساده و کارکنان کم: ساختارهای ساده و یکدست که در آن همه می دانند تا چه حد در حساسیت نسبت به مشتری و نوآوری نقش دارند.
8- روش های آزاد و در عین حال جدی: اعطای اختیار تا مراحل برخورد کارکنان با مشتری، شناخت و سازگاری میان انعطاف پذیری و کنترل، کیفیت در برابر هزینه، کارآیی در مقابل اثر بخشی و حصول اطمینان نسبت به وجود احساس همگونی و هدفمندی از طریق ارزش های مشترک فرهنگی.


شاخص های موفقیت برگرفته از کتاب تعالی سازمان- باب نورتون


Eating an Elephant

1395/04/30
19:40
امیرحسین ستوده بیدختی

So, how do you eat an elephant? It’s simple, one bite at a time.
How do you finish complex and large projects? One step at a time… one “stage” at a time.

The fourth core principle is Manage by Stages.

Following the “manage by stages” principle, we break down large projects into smaller stages to create focus, and frequent sense of achievement for people involved in the project.

It’s also helpful from another angle: it’s not realistic to force ourselves to plan a large, complex project in detail at the outset. Instead, we create a high-level plan, and prepare the detail plan of each stage right before its start. It’s just more realistic. Does it remind you of Agile methods? You’re not alone in this.  

On the other hand, “mange by stages” help us set up different controls for each stage. The end of each stage is also a good time for evaluating the performance, and updating and checking the business case (justification) to see if we’re going in the right direction.

Alright, enough with the elephant for now. What do you think about delegation? What’s the problem when managers do not delegate? What’s the problem when they do delegate? Think about it until tomorrow, when we discuss the fifth core principle.

 


ترکیب تیم در جلسات

1395/04/30
04:30
امیرحسین ستوده بیدختی

آیا تا به حال به ترکیب افراد تیم خودتان در جلسات و نحوه نشستن آنها دور میز توجه کردید؟ معمولا پیشنهاد می شود که در جلسات تعداد نفرات از پنج نفر تجاوز نکند. مگر در شرایط خاص.
نقش نفرات در جلسات تاثیر زیادی در نحوه دردست گرفتن نتیجه جلسات و تصمیم گیری ها را دارد. نقش افراد با توجه به سمت سازمانی و همچنین ویژگی های رفتاری و اخلاقی و نیز توانایی های فنی آنها و نیز سابقه ای که تیم مقابل از آنها دارند تعیین می شود.
معمولا وجود افراد با پنج نقش زیر در جلسات پیشنهاد می شود.
نقش رهبر: هر گروه مذاکره کننده نیاز به یک رهبر دارد. این فرد می تواند با تجربه ترین (و نه الزاما مسن ترین) عضو گروه باشد. وی نقش هدایت ‌، تصمیم گیری و ایجاد هماهنگی بین اعضا را به عهده دارد.
نقش خوب: این نقش به عهده فردی است که خیلی سریع توسط گروه مقابل شناسایی شده و تیم مقابل همیشه آرزو می کند که فقط با او مذاکره کند. نقش وی همدردی با تیم مقابل، تردید در مواضع تیم خود و نیز ایجاد احساس امنیت ساختگی برای تیم مقابل است.
نقش بد: متضاد نقش خوب است و وظیفه ای که بر عهده دارد آن است که تیم مقابل احساس کند بدون او راحت تر است. نقش وی متوقف کردن مذاکرات، رد استدلال های طرف مقابل و دست گذاشتن روی نقاط ضعف تیم مقابل است.
نقش تند رو: این فرد نسبت به همه چیز تندروی می کند و طرف مقابل را به زحمت می اندازد. معمولا سایر اعضای گروه از تصمیم وی تبعیت می کنند.
نقش مستقل ‌: فرد مستقل همه نظرات مطرح شده را جمع آوری کرده و سپس همه را در قالب یک موضوع مستدل ارائه می کند. نقش وی پیشنهاد راه حلهایی برای برون رفت از بن بست می باشد. علاوه بر این وظیفه جلوگیری کردن از انحراف گفتگو ها را دارد.
حال خوب است که به نحوه نشستن این افراد در سر میز مذاکره توجه کنید. توضیحات بیشتر در تصویر زیر آمده است.


چیدمان افراد در  جلسات
برگرفته از کتاب فنون مذاکره اثر تیم هیندل


مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب تیر 1395

مدل سازی اطلاعات ساختمانمدیریت منابع انسانی
قراردادمدیریت دانش
موفقیتبرنامه ریزی
مدیریت پروژهتکنیک های خلاقیت
مدیریت ساختاستراتژی
چابکی در پروژهداستان مدیریتی
ساخت و ساز نابمدیران
مهندسی ارزشتصمیم گیری
مدیریت ریسک دفتر مدیریت پروژه
مدیریتبتن
رهبریمدیران پروژه
تکنیک های مدیریتی مهارت های مدیریتی
توسعه پایداراستاندارد PMBOK
کنترل پروژهآزمون pmp
سازمانمدیریت ساخت در شبکه های اجتماعی
مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب تیر 1395,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|