درحال مشاهده: مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب دی 1395


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

مدل JD-R

1395/10/6
13:05
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
مدل JD-R

دو محقق به نام های Arnold Bakker و Evangelia Demerouti مدل JD-R را در سال 2006 مطرح کردند.
این مدل بیان می کند که وقتی تقاضاهای شغلی بالا و منابع شغلی/ پست های خالی شغلی، پایین باشد، استرس و فرسودگی شغلی افزایش می یابد. و بالعکس، تعداد زیاد پست های شغلی خالی می تواند تأثیرات تقاضاهای شغلی بالا را متعادل سازد.
برای استفاده از مدل JD-R مراحل زیر را دنبال نمایید:

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


    تقاضاهای شغلی را شناسایی کنید.
    به تقاضاهای شغلی رسیدگی نمایید.
    منابع شغلی/ پست های خالی ممکن را شناسایی کنید.
    به پست های خالی شغلی رسیدگی نمایید.

هنگامی که تقاضاهای شغلی را کاهش دهید و بر منابع شغلی بیفزایید، تیم شما استرس کمتری را تجربه خواهد کرد، و اعضای تیمتان حس بهتری از اشتغال و انگیزه خواهند داشت.



ماستمالی کردن

1395/10/6
13:04
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
ماستمالی کردن

قضیه ماستمالی کردن از حوادثی است که در عصر رضا شاه پهلوی اتفاق افتاد و شادروان محمد مسعود این حادثه را در یکی از شماره های روزنامه مرد امروز به این صورت نقل کرده است: "هنگام عروسی محمدرضا شاه پهلوی و فوزیه چون مقرر بود میهمانان مصری و همراهان عروس به وسیله راه آهن جنوب تهران وارد شوند، از طرف دربار و شهربانی دستور اکید صادر شده بود که دیوارهای تمام دهات طول راه و خانه های دهقانی مجاور خط آهن را سفید کنند. در یکی از دهات چون گچ در دسترس نبود، بخشدار دستور می دهد که با کشک و ماست که در آن ده فراوان بود، دیوارها را موقتاً سفید نمایند. ... به این ترتیب، با خرید مقدار زیادی ماست، همه دیوارها را ماستمالی کردند."
این کار مدتها موضوع اصلی شوخی های محافل و مجالس بود و در عصر حاضر نیز به معنی سر و ته کاری را بهم آوردن و ظاهر قضایا را به نحوی درست کردن به کار می رود.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


(منبع: سایت یکی بود)

برچسب ها:داستان ،داستانک ،

تناقض کار پروژه ای

1395/10/6
13:03
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
تناقض کار پروژه ای

محصولات مدیریت پروژه کماکان با ماهیت فناوری اطلاعات در حال گسترش هستند. تعداد تولیدکنندگان این محصولات به صورت تصاعدی در حال رشد است. این رشد بیانگر اهمیت موضوع مدیریت پروژه است. بسیاری از شرکت ها و حتی دولت ها راه حل فائق آمدن بر مشکلات خود را در مدیریت پروژه ای می دانند. در همین راستا ارگان های علمی به مانند پی ام آی هم متدولوژی اندازه گیری بلوغ مدیریت پروژه را در سازمان ها تدوین کرده اند، به این امید که با رشد بلوغ در سازمان های علاقه مند به پروژه ای کارکردن، اهداف آنها عملیاتی گردد. ولی به نظر ما در اَوِک، پله اول که همان تعریف پروژه است بدیهی فرض شده، و دقیقاً به خاطر همین فرض است که توجه در توسعه محدوده این علم، به تولید نرم افزارهای داده پردازی معطوف گشته است. مشخص است که تولید نرم افزارها، هر چند با مشاوره دست اندرکاران مدیریت پروژه، توسط دانش آموختگان فناوری اطلاعات تولید می شود که آشناییشان با مدیریت پروژه بسیار رقیق است.
قبلاً در نوشتارها به همپوشانی محیط های پروژه ای و کارگاهی توجه دادیم. این همپوشانی باعث می گردد که سازمان، با فرض اینکه محیطی پروژه ای دارد، انتظار خروجی متناسب با این ساختار را داشته باشد، در حالیکه ساختار به واقع عملیاتی است و نه پروژه ای. نتیجه این چنین سوء برداشتی باعث عدم رضایت کارکنان و مدیریت از وضعیت حاکم بر روابط سازمانی می گردد. در این نوشتار سعی خواهد شد تا به صورت شفاف و با استفاده از حداقل لغات، به طرح مشکل پرداخته شود:
پروژه چیست؟ پروژه رابطه بین سازمان و محصولی است که قرار است تولید گردد. اگر یک واحد پتروشیمی مد نظر باشد، آنگاه رابطه ای که سازمان متولی ساخت و راه اندازی با این واحد پتروشیمی دارد را در اصطلاح پروژه می نامیم. مشخص است که خود واحد پتروشیمی پروژه نیست، بلکه رابطه را پروژه می نامیم و به همین دلیل است که نیاز به مدیریت دارد.
مشخصات منحصر به فرد پروژه کدامند؟ پروژه دارای دو مشخصه است که با هم وضعیت پروژه را منحصر به فرد می کنند. اول موقت بودن این رابطه است، و دوم اضطراری بودن آن. بر خلاف محیط عملیاتی، که بر اساس امنیت و تداوم شکل گرفته و مظهر آن نیز حقوق ماهیانه است، پروژه با دو مشخصه موقتی بودن و اضطراری بودن مواجه است. به همین دو دلیل، وضعیت رابطه ای که به آن پروژه می گوییم با روابطی که در نظام های سازمانی دیگر وجود دارد، کاملاً متفاوت است. لذا چنانچه این تفاوت را به رسمیت بشناسیم، آنگاه باید به دنبال تدوین سیاست های متناسب با آن باشیم.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


هنگامی که شرکتی قراردادی بابت ساخت محصولی در مدت معین و با کیفیت معین و با پاسخگویی مشخص همراه با ریسک را امضا می کند، شرکت فوق وارد یک رابطه پروژه ای با محصول و طرف سازمانی خود می شود. برای سازمان فرضی ما دو مشخصه پروژه ای بودن رابطه، کاملاً معین است: هم موقت است و هم دارای اضطرار، که در قالب ریسک و مسئولیت های درج شده در قرارداد شکل گرفته است. اما پرسنل این سازمان در چه وضعیتی هستند؟ آیا به واسطه اینکه سازمان خود در رابطه ای پروژه ای قرار گرفته، به این معناست که پرسنل سازمان هم در وضعیت پروژه ای قرار گرفته اند؟ پاسخ واضح است که منفی است. در حالیکه سازمان مربوطه با سود و زیان در انجام کار و قرارداد خود مواجه است، پرسنل سازمان که بر اساس حقوق های ماهیانه فعالیت می کنند، و حداکثر ممکن است پاداش های خود را به ریسک گذارده باشند، به صورت پروژه ای فعال نیستند. سازمان در رابطه ای پروژه ای است در حالیکه پرسنل همان سازمان در رابطه ای عملیاتی با شرکت خود قرار دارند. حال انتظار اینکه پرسنل سازمان با همان وسواس و اضطراری که سازمان در قبال قرارداد انجام کار دارد فعال باشند، حداقل در میان مدت بی معناست. پس چه باید کرد؟ آیا می توان تمامی پرسنل یک سازمان را نیز در قالب قراردادهایی پروژه ای به خدمت گرفت؟ تا به این وسیله، عملکرد پرسنل در قبال اقلامی که باید تحویل دهند به صورت مالی، همراه با ریسک و پاسخگویی، ارزیابی گردد؟ این چالشی است که سازمان های پروژه کار با آن مواجه هستند. حال به مقدمه این نوشته توجه کنید و از خود درستی ادعا را سؤال نمایید. محصولاتی که برای مدیریت پروژه در حال تدوین و تکوین هستند تا چه اندازه به این موضوع بغرنج بها می دهند؟ و به راستی تا چه اندازه موفقیت مدیریت رابطه پروژه ای مرهون نرم افزارها و داده پردازی می باشد؟ اگر پرسیده شود که راهکار ما برای رفع این معظل چیست، به واقع باید بگویم که راهکاری که ما از آن بهره می بریم فقط در شرکت های کوچک و با ساختاری شبیه به اَوِک قابل پیاده سازی است. برای سازمان های بزرگ فقط طرح مسئله کردیم و نه بیشتر.



مؤسسه اتومبیل کرایه دو دوست

1395/10/6
13:03
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
مؤسسه اتومبیل کرایه دو دوست

مایکل و جک، شریکی یک مؤسسه اتومبیل کرایه داشتند. وضعیت کسب و کارشان وخیم بود. اختلاف نظر در مدیریت هم شرایط را بدتر می کرد.
یک روز مایکل پیشنهاد کرد که در یک رستوران قرار بگذارند تا در مورد ادامه کارشان تصمیم بگیرند. او در یک رستوران مجلل جا رزرو کرد و محل و تاریخ قرار را به جک اطلاع داد. جک که دیر به محل قرار رسیده بود، با دیدن چهره بشاش مایکل تعجب کرد و علت را جویا شد. مایکل گفت: "نشسته بودم که لی آیاکوکا (مدیرعامل کرایسلر) وارد رستوران شد! دوستانش را به ناهار دعوت کرده بود، اما چون هنوز نرسیده بودند، با هم گفتگو کردیم و من هم مشکلات کارمان را با او در میان گذاشتم."
جک هیجان زده از مایکل خواست تا پاسخ لی آیاکوکا را بگوید. مایکل گفت: "او گفت که ما با کرایه دادن کوتاه مدت اتومبیل نمی توانیم به جایی برسیم. بهتر است نیرویمان را روی کرایه های دراز مدت متمرکز کنیم. خب، اگر او چنین نظری دارد، چرا دست به کار نشویم؟"
آنها همین کار را انجام دادند. در شش ماه اول سودی عایدشان نشد. اما پس از یک سال، کاسبی رونق گرفت و سود مناسبی بردند. سه سال نگذشته بود که مؤسسه آنها به بزرگترین و سودآورترین مؤسسه اتومبیل کرایه ایالت تبدیل شد.
یک شب در یک مهمانی بزرگ، جک موفق به دیدن لی آیاکوکا شد و از او بابت رهنمودی که به شریکش داده بود، تشکر و قدردانی کرد. آیاکوکا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: "من در تمام عمرم به آن رستوران نرفته ام."
جک با نارحتی به مایکل زنگ زد و گفت: "من چند لحظه قبل با لی آیاکوکا بودم. او گفت که رهنمودی به تو نداده و تو را نمی شناسد! تو به من دروغ گفتی! رهنمود مال او نبود، همه اش مال خودت بود."
لحظه ای سکوت حاکم شد. سپس مایکل پرسید: "اگر سه سال پیش می دانستی که همه آن حرف ها مال من است، آیا مرا همراهی می کردی؟"

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


(منبع: سایت یکی بود)

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب دی 1395

مهندسی و مدیریت ساخت پروژه - مطالب دی 1395,مدیریت ساخت ,مدیریت پروژه, مدیریت پروژه های ساخت, مدیریت پروژه و ساخت,مدل سازی اطلاعات ساختمان,مدیریت ساخت
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مهندسی و مدیریت ساخت پروژه است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو